Brandingprocessen för konsumtionsprodukten Tazza : En fallstudie
Holm, Maria (2012)
Holm, Maria
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107349
Tiivistelmä
Ämnesområdet i studien är branding och temat är brandingprocessen för konsumtions-produkter ur företagets synvinkel. Målet med studien är att beskriva och klargöra för olika element av brandingprocessen via ett case där produkten Tazza står i huvudrollen. Eftersom Tazza är en chokladdryck är den en del av FMCG (Fast Moving Consumer Goods) och CPG segmentet (Consumer Packaged Goods). Inom dessa segment strävar man till att komma på konsumenternas top of mind med starka brand. Brandingproces-sen innehåller också utmaningar som t.ex. hur man mäter framgång eller hur man mäter brandvärde. Branding är tidskrävande och kräver åtgärder för att kunna överleva.
Studien ser på dessa åtgärder via Kapferers brandidentitetsprisma och Melins varumärkesuppbyggande process och koncentrerar sig på företagets sida av den uppbyggande processen. Forskningsmetoden i detta arbete har varit kvalitativ i formen av personlig intervju med försäljningschefen, Robin Hallberg, som spelat en stor roll i brandingprocessen för Tazza. Resultatet i studien var att den utförda brandingprocessen inte utförts med hjälp av varken Kapferers eller Melins modell utan med en kombination av dessa två. Processen har inte endast varit utförlig men också effektiv vilket gjort väg för Tazza på den internationella marknaden. Processen är fortgående och fortsätter med brandet och dess utveckling och förändring med tiden. The subject area of this thesis is branding and the topic is brand building for a consumer product from a brand builder’s point of view. The aim with this study is to describe and clarify the different elements of the brand building process through a case where a product called Tazza is the main character. As Tazza is a chocolate drink it’s a player in the FMCG (Fast Moving Consumer Goods) and a CPG segment (Consumer Packaged Goods), where brand builders strive to get to the consumers top of mind through strong brands. The branding process also includes challenges such as how to measure success or brand equity. Branding takes a lot of time and different kinds of efforts. This thesis looks at these efforts through Kapferer’s Brand identity prism and through Melins brand building process. This thesis concentrates on the brand builder’s side of the process and therefore the research method of the study has been qualitative in the form of an interview. The interview was made with the Head of Sales at Paulig, Robin Hallberg, who has played a large role in the branding process of Tazza. The result in the study was that the branding process for Tazza was executed not with either Kapferers or Melins modells, but with a combination of the two. Not only has the process been exceptionally thorough but also effective, which has lead Tazza on to international markets. The process is still continuing and the work will continue with the brand as it grows and changes with time.
Studien ser på dessa åtgärder via Kapferers brandidentitetsprisma och Melins varumärkesuppbyggande process och koncentrerar sig på företagets sida av den uppbyggande processen. Forskningsmetoden i detta arbete har varit kvalitativ i formen av personlig intervju med försäljningschefen, Robin Hallberg, som spelat en stor roll i brandingprocessen för Tazza. Resultatet i studien var att den utförda brandingprocessen inte utförts med hjälp av varken Kapferers eller Melins modell utan med en kombination av dessa två. Processen har inte endast varit utförlig men också effektiv vilket gjort väg för Tazza på den internationella marknaden. Processen är fortgående och fortsätter med brandet och dess utveckling och förändring med tiden.