Laatujärjestelmän luominen
Ronkainen, Timo (2012)
Ronkainen, Timo
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107358
Tiivistelmä
Härmän Nauha Oy:hyn päätettiin rakentaa laatujärjestelmä. Laatujärjestelmällä haluttiin selkeyttää yrityksen toimintaa, määrittää tärkeimmät tehtävät ja niiden vastuunjako. Näissä on ollut ajoittain epäselvyyksiä. Lisäksi muutamat asiakkaat ovat laatujärjestelmää yritykseltä kysyneet. Laatujärjestelmä on ISO 9001 -standardin vaatimuksien mukainen.
Kirjallisuusosassa on käyty läpi opinnäytetyön tekemisen kannalta tärkeitä laatuun ja laatujärjestelmiin liittyviä asioita. Työssä kuvataan laatuyrityksen tunnusmerkkejä ja johdon roolia laadunkehitystyössä. Laatujärjestelmää ja siihen kuuluvia osia on myös käsitelty. Niitä ovat toiminnan laatu, laatukulttuuri, laatukustannukset, asiakkuus ja prosessit sekä jatkuva kehittäminen. Lisäksi on kerrottu ISO 9000 -standardisarjasta.
Laatujärjestelmän kehitystyö aloitettiin laatukonsultti Jorma Rajamäen opastuksella. Yrityksen arvoja, laatupolitiikkaa ja yksilön toimintaa joukkueessa määritettiin koko henkilöstön voimin. Tämän jälkeen vastuuhenkilöt määrittivät tärkeimmät tehtävänsä ja kirjoittivat niistä kuvaukset. Kehitystyön yhteydessä luotiin vastuumatriisi, johon kirjattiin tärkeimmät tehtävät ja niille määriteltiin vastuuhenkilöt, varavastuuhenkilöt sekä informoitavat henkilöt.
Yrityksen arvot valittiin henkilöstön ehdotuksien pohjalta. Arvot ovat kaiken toiminnan perusta. Esimerkkeinä valituista arvoista on tuotteen kotimaisuus, asiakaslähtöisyys, tuotteen ja palvelun laatu, kannattavuus sekä yhteistyö ja tiedonkulku. Laatupolitiikasta löytyy yrityksen tärkeimmät toimintaperiaatteet, joiden mukaisesti toimitaan. Yksilön toiminta joukkueessa tarkoittaa sitä, että jokainen huomioi työssään yrityksen laatupolitiikan ja arvot. Vastuuhenkilöiden kirjoittamista kuvauksista selviää, kuinka tehtävä suoritetaan.
Laatujärjestelmän kehittämistyön tuloksena syntyi yrityksen laatukäsikirja. Laatukäsikirjaan on kirjattu yrityksen hyvät toimintatavat, tärkeimmät tehtävät ja tehtävien vastuuhenkilöt. Opinnäytetyön tekemisen aikana huomattiin, kuinka monista asioista laatujärjestelmä koostuu ja kuinka moniin eri asioihin laatu kokonaisuutena vaikuttaa. Noudattamalla luotua laatukäsikirjaa yrityksen toiminta tulee tehostumaan ja kannattavuus paranemaan.
Kirjallisuusosassa on käyty läpi opinnäytetyön tekemisen kannalta tärkeitä laatuun ja laatujärjestelmiin liittyviä asioita. Työssä kuvataan laatuyrityksen tunnusmerkkejä ja johdon roolia laadunkehitystyössä. Laatujärjestelmää ja siihen kuuluvia osia on myös käsitelty. Niitä ovat toiminnan laatu, laatukulttuuri, laatukustannukset, asiakkuus ja prosessit sekä jatkuva kehittäminen. Lisäksi on kerrottu ISO 9000 -standardisarjasta.
Laatujärjestelmän kehitystyö aloitettiin laatukonsultti Jorma Rajamäen opastuksella. Yrityksen arvoja, laatupolitiikkaa ja yksilön toimintaa joukkueessa määritettiin koko henkilöstön voimin. Tämän jälkeen vastuuhenkilöt määrittivät tärkeimmät tehtävänsä ja kirjoittivat niistä kuvaukset. Kehitystyön yhteydessä luotiin vastuumatriisi, johon kirjattiin tärkeimmät tehtävät ja niille määriteltiin vastuuhenkilöt, varavastuuhenkilöt sekä informoitavat henkilöt.
Yrityksen arvot valittiin henkilöstön ehdotuksien pohjalta. Arvot ovat kaiken toiminnan perusta. Esimerkkeinä valituista arvoista on tuotteen kotimaisuus, asiakaslähtöisyys, tuotteen ja palvelun laatu, kannattavuus sekä yhteistyö ja tiedonkulku. Laatupolitiikasta löytyy yrityksen tärkeimmät toimintaperiaatteet, joiden mukaisesti toimitaan. Yksilön toiminta joukkueessa tarkoittaa sitä, että jokainen huomioi työssään yrityksen laatupolitiikan ja arvot. Vastuuhenkilöiden kirjoittamista kuvauksista selviää, kuinka tehtävä suoritetaan.
Laatujärjestelmän kehittämistyön tuloksena syntyi yrityksen laatukäsikirja. Laatukäsikirjaan on kirjattu yrityksen hyvät toimintatavat, tärkeimmät tehtävät ja tehtävien vastuuhenkilöt. Opinnäytetyön tekemisen aikana huomattiin, kuinka monista asioista laatujärjestelmä koostuu ja kuinka moniin eri asioihin laatu kokonaisuutena vaikuttaa. Noudattamalla luotua laatukäsikirjaa yrityksen toiminta tulee tehostumaan ja kannattavuus paranemaan.