Javasko Oy:n asiakkuudenhallinta ja CRM-ohjelmiston valinta
Lähteinen, Johanna (2009)
Lähteinen, Johanna
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909214614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909214614
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö sai alkunsa Javasko Oy:n tarpeesta hankkia itselleen ohjelmiston, joka tukisi heidän työskentelyään asiakkaiden parissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli auttaa Javasko Oy:tä löytämään yrityksen tarpeisiin vastaava CRM-ohjelmisto. Tavoitteena oli selvittää ohjelmistoon liittyvät tarpeet ja etsiä 3-4 hyvää vaihtoehtoa, joista yritys voisi itse tehdä lopullisen valinnan.
Yrityksen tarpeita selvitettiin käyttäjähaastatteluin ja niiden perusteella tehtyjen tulkintojen pohjalta tutkittiin markkinoilla olevien CRM-ohjelmistojen tarjoamia mahdollisuuksia. Ohjelmistoista valittiin ensin 20 hyvältä vaikuttavaa vaihtoehtoa, joista kymmenelle parhaalle lähetettiin tarjouspyyntö. Ohjelmistotoimittajien lähettämistä tarjouksista valittiin parhaimmat kolme suositeltavaksi Javasko Oy:lle.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin koottua tietoa Javasko Oy:n tarpeista CRM-ohjelmistoa koskien. Lisäksi onnistuttiin löytämään kolme hyvää ohjelmistovaihtoehtoa, jotka olivat hinnoiltaan kohtuullisia ja ominaisuuksiltaan yrityksen tarpeita vastaavia. Tuloksia voidaan hyödyntää lopullista valintaa tehtäessä. Opinnäytetyön teoriaosuus selventää asiakkuudenhallintaideologiaa ja antaa eväitä ohjelmiston hankintaprojektiin.
Javasko Oy tutustuu itse tarkemmin suositeltuihin ohjelmistoihin, päästäkseen selvyyteen kuinka hyvin ne vastaavat heidän tarpeitaan käytännössä. Koska uuden ohjelmiston hankinta on usein kallis ja aikaa vievä projekti, siihen ei kannata rynnätä liian hätäisesti. Yrityksen kannattaakin tutkia ensin mitä mahdollisia vaihtoehtoja hankinnalle voisi olla. Esimerkiksi yrityksen nykyisessä toiminnanohjausjärjestelmässä on jo joitakin asiakkuudenhallintatyökaluja, jotka voisi ottaa käyttöön. Ohjelmistoa voi myös kokeilla jossain muodossa toteuttaa itse, esimerkiksi Excelin avulla. Lisäksi kannattaa huomioida, että vastaus yrityksen tarpeisiin voi löytyä myös dokumenttienhallintaohjelmistoista, sillä niissä on myös yrityksen kaipaamia operatiivista työtä helpottavia ominaisuuksia.
Yrityksen tarpeita selvitettiin käyttäjähaastatteluin ja niiden perusteella tehtyjen tulkintojen pohjalta tutkittiin markkinoilla olevien CRM-ohjelmistojen tarjoamia mahdollisuuksia. Ohjelmistoista valittiin ensin 20 hyvältä vaikuttavaa vaihtoehtoa, joista kymmenelle parhaalle lähetettiin tarjouspyyntö. Ohjelmistotoimittajien lähettämistä tarjouksista valittiin parhaimmat kolme suositeltavaksi Javasko Oy:lle.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin koottua tietoa Javasko Oy:n tarpeista CRM-ohjelmistoa koskien. Lisäksi onnistuttiin löytämään kolme hyvää ohjelmistovaihtoehtoa, jotka olivat hinnoiltaan kohtuullisia ja ominaisuuksiltaan yrityksen tarpeita vastaavia. Tuloksia voidaan hyödyntää lopullista valintaa tehtäessä. Opinnäytetyön teoriaosuus selventää asiakkuudenhallintaideologiaa ja antaa eväitä ohjelmiston hankintaprojektiin.
Javasko Oy tutustuu itse tarkemmin suositeltuihin ohjelmistoihin, päästäkseen selvyyteen kuinka hyvin ne vastaavat heidän tarpeitaan käytännössä. Koska uuden ohjelmiston hankinta on usein kallis ja aikaa vievä projekti, siihen ei kannata rynnätä liian hätäisesti. Yrityksen kannattaakin tutkia ensin mitä mahdollisia vaihtoehtoja hankinnalle voisi olla. Esimerkiksi yrityksen nykyisessä toiminnanohjausjärjestelmässä on jo joitakin asiakkuudenhallintatyökaluja, jotka voisi ottaa käyttöön. Ohjelmistoa voi myös kokeilla jossain muodossa toteuttaa itse, esimerkiksi Excelin avulla. Lisäksi kannattaa huomioida, että vastaus yrityksen tarpeisiin voi löytyä myös dokumenttienhallintaohjelmistoista, sillä niissä on myös yrityksen kaipaamia operatiivista työtä helpottavia ominaisuuksia.