MJK-instituutin kokous- ja koulutustilat -palvelutuotteen kehittäminen ja myynnin kasvattaminen
Vilkko, Kaj (2012)
Vilkko, Kaj
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097279
Tiivistelmä
Kehittämistyön kohteena on MJK-koulutus Oy:n palvelutuote kokous- ja koulutustilat. Työssä analysoidaan kokous- ja koulutustilamyynnin nykytila ja selvitetään palvelutuot-teen kehittämiskohteita. Työn tavoitteena on kehittää palvelutuote nykyistä vetovoi-maisemmaksi, sitouttaa nykyiset asiakkaat entistä paremmin, lisätä heidän ostouskolli-suuttaan, tavoittaa potentiaaliset uudet asiakkaat ja vakuuttaa heidät palvelutuotteen erinomaisuudella sekä kannattavasti kasvattaa myyntiä.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan palvelutuote, palveluodotukset, laatu, laa-dun ulottuvuudet, palvelun laatu, palvelun laaduntekijät sekä asiakastyytyväisyys. Teorian pohjalta luodaan malli asiakastyytyväisyyden, -lojaalisuuden sekä taloudellisen tuloksen muodostumisesta palveluyrityksessä.
Kehittämistyössä on sovellettu toimintatutkimusta. Työn empiirinen osa sisältää keväällä 2011 organisaation johdolle ja asiakasrajapinnassa työskenteleville tehdyn kvalitatiivinen teemahaastattelun sekä MJK-koulutus Oy:n kokous- ja koulutustila palvelutuotteen keväällä 2011 ostaneille asiakkaille tehdyn asiakastyytyväisyystutkimuksen.
Työn empiirisen selvityksen mukaan MJK-koulutus Oy:n kokous- ja koulutustilat on laadukas palvelutuote. Ydinmenestystekijöitä ovat toimivat tilat ja korkealaatuinen asia-kaspalvelu, mihin myös asiakkaiden sitouttaminen ja kilpailukyky perustuu.
Tehdyn työn seurauksena tämän palvelutuotteen konkreettisia kehittämistoimia ovat palveluntuottajan verkkosivuille luotu referenssisivu, jälkimarkkinointi kiitos vierailus-tanne kortin muodossa sekä uudistukset kokoustekniikassa. Jatkokehittämiskohteita ovat Google -näkyvyyden lisääminen sekä kiinteistön julkisivuremontin toteuttaminen.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan palvelutuote, palveluodotukset, laatu, laa-dun ulottuvuudet, palvelun laatu, palvelun laaduntekijät sekä asiakastyytyväisyys. Teorian pohjalta luodaan malli asiakastyytyväisyyden, -lojaalisuuden sekä taloudellisen tuloksen muodostumisesta palveluyrityksessä.
Kehittämistyössä on sovellettu toimintatutkimusta. Työn empiirinen osa sisältää keväällä 2011 organisaation johdolle ja asiakasrajapinnassa työskenteleville tehdyn kvalitatiivinen teemahaastattelun sekä MJK-koulutus Oy:n kokous- ja koulutustila palvelutuotteen keväällä 2011 ostaneille asiakkaille tehdyn asiakastyytyväisyystutkimuksen.
Työn empiirisen selvityksen mukaan MJK-koulutus Oy:n kokous- ja koulutustilat on laadukas palvelutuote. Ydinmenestystekijöitä ovat toimivat tilat ja korkealaatuinen asia-kaspalvelu, mihin myös asiakkaiden sitouttaminen ja kilpailukyky perustuu.
Tehdyn työn seurauksena tämän palvelutuotteen konkreettisia kehittämistoimia ovat palveluntuottajan verkkosivuille luotu referenssisivu, jälkimarkkinointi kiitos vierailus-tanne kortin muodossa sekä uudistukset kokoustekniikassa. Jatkokehittämiskohteita ovat Google -näkyvyyden lisääminen sekä kiinteistön julkisivuremontin toteuttaminen.