Arvon jäljillä : Huolitsijan rooli yrityksen lähtölogistiikassa pohjautuen Michael Porterin arvoketjuteoriaa
Helenius, Reetta (2009)
Helenius, Reetta
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909184600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909184600
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkentaa ja lisätä huolitsijana toimivan tilaajayrityksen merkitystä ja asemaa asiakasyrityksen arvoketjussa. Tämän työn tarkoituksena oli selvittää, mitä tarkoittaa huolitsija ja mitä tehtäviä huolintayritykselle kuuluu. Lisäksi pyrittiin arvioimaan huolitsijan merkitystä lähtölogistiikassa. Työn kannalta oleellisia käsitteitä, kuten logistiikkaa ja siihen kuuluvaa lähtölogistiikka, pyrittiin myös selventämään. Tutkimuksen avulla toivottiin löytyvän uusia keinoja palvella tilaajayrityksen nykyisiä asiakkaita paremmin.
Työ pohjautui Michael Porterin teoriaan arvoketjusta ja kilpailuedusta. Kirjallisuuskatsaukseen otettiin mukaan myös Porterin kilpailustrategiat, joiden avulla yritys pyrkii saavuttamaan kilpailuedun. Tutkimuksellinen osuus suoritettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla neljää pirkanmaalaista yritystä, jotka harjoittavat ulkomaankauppaa. Haastateltavat toimivat logistiikan koordinaattoreina tai ulkomaankauppaan liittyvissä esimiestehtävissä. Haastattelut suoritettiin yrityksissä henkilökohtaisesti teemahaastatteluina, ilman strukturoitua kyselykaavaketta.
Tutkimuksen tulosten perusteella yritykset pitivät lähtölogistiikkaa tärkeänä erityisesti asiakastyytyväisyyden ja aikataulujen pitävyyden kannalta. Sujuva lähtölogistiikka myös säästi yritysten kustannuksia pienentämällä varastoinnin tarvetta. Huolitsijaa tarvittiin erityisesti Itä-Eurooppaan suuntautuvissa maantiekuljetuksissa ja yritykset arvelivat näin olevan myös tulevaisuudessa. Huolitsijan tärkeimmät valttikortit olivat asiantuntemus ja kokemus ulkomaankaupassa, ja näitä hyödyntämällä tilaajayritys voisikin saavuttaa kilpailuetua muihin huolintaliikkeisiin nähden. Mitään selkeää kehittämiskohdetta huolitsijan ja haastateltujen asiakasyritysten yhteistyössä ei tullut ilmi.
Työ pohjautui Michael Porterin teoriaan arvoketjusta ja kilpailuedusta. Kirjallisuuskatsaukseen otettiin mukaan myös Porterin kilpailustrategiat, joiden avulla yritys pyrkii saavuttamaan kilpailuedun. Tutkimuksellinen osuus suoritettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla neljää pirkanmaalaista yritystä, jotka harjoittavat ulkomaankauppaa. Haastateltavat toimivat logistiikan koordinaattoreina tai ulkomaankauppaan liittyvissä esimiestehtävissä. Haastattelut suoritettiin yrityksissä henkilökohtaisesti teemahaastatteluina, ilman strukturoitua kyselykaavaketta.
Tutkimuksen tulosten perusteella yritykset pitivät lähtölogistiikkaa tärkeänä erityisesti asiakastyytyväisyyden ja aikataulujen pitävyyden kannalta. Sujuva lähtölogistiikka myös säästi yritysten kustannuksia pienentämällä varastoinnin tarvetta. Huolitsijaa tarvittiin erityisesti Itä-Eurooppaan suuntautuvissa maantiekuljetuksissa ja yritykset arvelivat näin olevan myös tulevaisuudessa. Huolitsijan tärkeimmät valttikortit olivat asiantuntemus ja kokemus ulkomaankaupassa, ja näitä hyödyntämällä tilaajayritys voisikin saavuttaa kilpailuetua muihin huolintaliikkeisiin nähden. Mitään selkeää kehittämiskohdetta huolitsijan ja haastateltujen asiakasyritysten yhteistyössä ei tullut ilmi.