Sosiaalisen median hyödyntäminen urheilumarkkinoinnissa: case Luja HT
Mikkonen, Juha-Pekka (2012)
Mikkonen, Juha-Pekka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107451
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli sosiaalisen median hyödyntäminen urheilumarkkinoinnissa. Tarkoituksena oli ohjeistaa pienen kaupungin jääkiekkojoukkueen markkinoinnista vastaavia henkilöitä, jotta he voisivat onnistua mahdollisimman hyvin sosiaalisen median hyödyntämisessä osana joukkueen markkinointia. Työssä kohdistettiin toimenpiteet tarkoitukseen parhaiten sopiviin sosiaalisen median kanaviin ja annettiin ohjeita, miten voi tehokkaimmin hyödyntää näiden eri kanavien antamia mahdollisuuksia. Kohdejoukkueena oli Huittisissa toimiva miesten II-divisioonan jääkiekkojoukkue Luja HT.
Työssä käytiin ensin läpi urheilumarkkinoinnin taustoja, minkälaista se käytännössä on, mikä erottaa sen normaalista markkinoinnista, miten sitä kannattaa toteuttaa ja mikä on sille tyypillistä. Urheilumarkkinoinnin lisäksi selvitettiin urheilutuotetta ja mikä tekee siitä niin poikkeuksellisen. Urheilutuotteelle ominaista on, että kukin kokee sen omalla tavallaan ja myös muokkaa sitä itselleen sopivaksi. Tuotteena urheilu on arvaamatonta ja yllätyksellistä. Koskaan ei voi tietää varmasti, mitä tulee tapahtumaan.
Työssä tutkittiin myös sosiaalista mediaa, sen mahdollisuuksia, uhkia, ominaisuuksia ja miten siihen kannattaa lähteä mukaan. Sosiaalinen media antaa markkinoijalle runsaasti erilaisia mahdollisuuksia. Sosiaalisessa mediassa on mahdollista tavoittaa laajoja yleisöjä melko pienellä panostuksella. Haittana on asiakkaiden luoman sisällön kontrolloimattomuus. Yhteisöllisiin palveluihin mukaan lähtiessä on erittäin tärkeää luoda tarkka suunnitelma, mitä halutaan saavuttaa ja millä keinoilla. Yksi erittäin tärkeä asia sosiaalisessa mediassa on sisällön luominen. Ilman mielenkiintoista sisältöä ihmiset eivät palvelussa viihdy.
Opinnäytteessä käytiin hieman läpi Luja HT:n nykyistä tilannetta sosiaalisessa mediassa ja annettiin ohjeita parempaan hyödyntämiseen. Ohjeita perusteltiin teoriaosuudessa esiin tulleilla seikoilla. Ohjeistus rajattiin kolmeen tarkoituksenmukaisimpaan kanavaan eli Facebookiin, Twitteriin, sekä YouTubeen. Lopussa todettiin, että ohjeet eivät sovi pelkästään vain kohdejoukkueen käyttöön, vaan ovat sovellettavissa lisäksi myös muille vastaaville urheilujoukkueille.
Työssä käytiin ensin läpi urheilumarkkinoinnin taustoja, minkälaista se käytännössä on, mikä erottaa sen normaalista markkinoinnista, miten sitä kannattaa toteuttaa ja mikä on sille tyypillistä. Urheilumarkkinoinnin lisäksi selvitettiin urheilutuotetta ja mikä tekee siitä niin poikkeuksellisen. Urheilutuotteelle ominaista on, että kukin kokee sen omalla tavallaan ja myös muokkaa sitä itselleen sopivaksi. Tuotteena urheilu on arvaamatonta ja yllätyksellistä. Koskaan ei voi tietää varmasti, mitä tulee tapahtumaan.
Työssä tutkittiin myös sosiaalista mediaa, sen mahdollisuuksia, uhkia, ominaisuuksia ja miten siihen kannattaa lähteä mukaan. Sosiaalinen media antaa markkinoijalle runsaasti erilaisia mahdollisuuksia. Sosiaalisessa mediassa on mahdollista tavoittaa laajoja yleisöjä melko pienellä panostuksella. Haittana on asiakkaiden luoman sisällön kontrolloimattomuus. Yhteisöllisiin palveluihin mukaan lähtiessä on erittäin tärkeää luoda tarkka suunnitelma, mitä halutaan saavuttaa ja millä keinoilla. Yksi erittäin tärkeä asia sosiaalisessa mediassa on sisällön luominen. Ilman mielenkiintoista sisältöä ihmiset eivät palvelussa viihdy.
Opinnäytteessä käytiin hieman läpi Luja HT:n nykyistä tilannetta sosiaalisessa mediassa ja annettiin ohjeita parempaan hyödyntämiseen. Ohjeita perusteltiin teoriaosuudessa esiin tulleilla seikoilla. Ohjeistus rajattiin kolmeen tarkoituksenmukaisimpaan kanavaan eli Facebookiin, Twitteriin, sekä YouTubeen. Lopussa todettiin, että ohjeet eivät sovi pelkästään vain kohdejoukkueen käyttöön, vaan ovat sovellettavissa lisäksi myös muille vastaaville urheilujoukkueille.