Tilitoimiston laatujärjestelmä johdon työkaluna
Vuorinen, Sari; Metsänoro, Sanna (2012)
Vuorinen, Sari
Metsänoro, Sanna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107351
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toimeksiantajien pyynnöstä selvittää olisiko tilitoimiston laatujärjestel-mästä johdon työkaluksi. Toimeksiantajat ovat molemmat Savonlinnan talousalueella toimivia auktorisoi-tuja tilitoimistoja, jotka ovat pitkään kehittäneet organisaatiotaan laatutietoisempaan suuntaan.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin laatua johtamisen välineenä sekä lähestyttiin palvelun, laadun ja laatujärjes-telmien määritelmiä ja käsiteltiin Taloushallintoliiton osuutta tilitoimistojen olennaisen laadun varmista-jana.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena syksyllä 2011 Taloushallintoliiton auktorisoimille jäsentoimis-toille toimitetuilla sähköposteilla, lisäksi kyselyjä jaettiin toukokuussa Maestro-yhtiöiden tilitoimistojen johdolle suunnatuilla koulutuspäivillä Turussa. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän yhdistelmää.
Kyselyyn saatiin vähän vastauksia, mutta saadun materiaalin perusteella kävi selvästi ilmi, etteivät tili-toimistot tunnista käyttävänsä omia, itse rakentamiaan sisäisiä laatujärjestelmiä. Kävi myös ilmi, että laa-tujärjestelmiä pidetään yleensä hyvänä asiana, niistä saadaan hyötyjä omaan kannattavuuteen ja tehok-kuuteen ja että henkilökunta on vastoin ennakko-odotuksiamme paljon sitoutuneempaa. Lisäksi ilmeni, että vastaajat olisivat valmiita käyttöönottamaan toisen tekemän, valmiin laatujärjestelmän.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että liiton tai muun tahon lanseeraamalle laatujärjestelmälle olisi käyttöä kilpailuedun ja kannattavuuden sekä henkilökunnan osaamisen ja työn tasalaatuisuuden kannalta.
Lopputuloksesta ja tehdystä työstä tulee olemaan tilaajille hyötyä omissa yrityksissään heidän jatkaessaan jo aloitettuja laatujärjestelmään ja laatukäsikirjaan johtavia toimenpiteitä.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin laatua johtamisen välineenä sekä lähestyttiin palvelun, laadun ja laatujärjes-telmien määritelmiä ja käsiteltiin Taloushallintoliiton osuutta tilitoimistojen olennaisen laadun varmista-jana.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena syksyllä 2011 Taloushallintoliiton auktorisoimille jäsentoimis-toille toimitetuilla sähköposteilla, lisäksi kyselyjä jaettiin toukokuussa Maestro-yhtiöiden tilitoimistojen johdolle suunnatuilla koulutuspäivillä Turussa. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän yhdistelmää.
Kyselyyn saatiin vähän vastauksia, mutta saadun materiaalin perusteella kävi selvästi ilmi, etteivät tili-toimistot tunnista käyttävänsä omia, itse rakentamiaan sisäisiä laatujärjestelmiä. Kävi myös ilmi, että laa-tujärjestelmiä pidetään yleensä hyvänä asiana, niistä saadaan hyötyjä omaan kannattavuuteen ja tehok-kuuteen ja että henkilökunta on vastoin ennakko-odotuksiamme paljon sitoutuneempaa. Lisäksi ilmeni, että vastaajat olisivat valmiita käyttöönottamaan toisen tekemän, valmiin laatujärjestelmän.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että liiton tai muun tahon lanseeraamalle laatujärjestelmälle olisi käyttöä kilpailuedun ja kannattavuuden sekä henkilökunnan osaamisen ja työn tasalaatuisuuden kannalta.
Lopputuloksesta ja tehdystä työstä tulee olemaan tilaajille hyötyä omissa yrityksissään heidän jatkaessaan jo aloitettuja laatujärjestelmään ja laatukäsikirjaan johtavia toimenpiteitä.