"Ootte aurinkoja räntäsateessa ja valo pimeässä" : Kulman Kukan palvelun laatu
Lukkarinen, Laura (2012)
Lukkarinen, Laura
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097118
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää asiakkaiden mielipiteitä Kulman Kukan palvelusta ja palvelun laadusta. Tutkimusongelmana oli saada selville, millainen on Kulman Kukan palvelu.
Tutkimus toteutettiin pääasiassa määrällisenä kyselytutkimuksena, mutta avoimella palautteella koottiin myös laadullista aineistoa. Asiakastyytyväisyyskyselyyn saatiin 88 vastausta.
Tutkimustuloksista selvisi, että Kulman Kukan palvelun laatu on sen eri osatekijöitä tulkittaessa hyvä tai erinomainen. Avoin palaute oli pääasiassa myönteistä. Palautteessa tuli myös esiin asi-akkaiden toive isommasta myymälästä, jotta asiointi helpottuisi. Lisätilan myötä ehdotettiin myyntiin enemmän viherkasveja sekä uusia tuoteryhmiä, esimerkiksi kynttilöitä ja lautasliinoja.
Kulman Kukan menestyminen perustuu hyvään palveluun, joten asiakastyytyväisyyden seuraa-minen on tärkeää. Asiakaspalautteen saamiseksi tarvitaan myymälän eteistilaan palautelaatikko. Helppo saavutettavuus on osa palvelua, joten WWW-sivujen tekeminen on tullut ajankohtaiseksi. Myös sähköpostimarkkinointia ja sosiaalista mediaa ehdotetaan kokeiltavaksi.
Tutkimus toteutettiin pääasiassa määrällisenä kyselytutkimuksena, mutta avoimella palautteella koottiin myös laadullista aineistoa. Asiakastyytyväisyyskyselyyn saatiin 88 vastausta.
Tutkimustuloksista selvisi, että Kulman Kukan palvelun laatu on sen eri osatekijöitä tulkittaessa hyvä tai erinomainen. Avoin palaute oli pääasiassa myönteistä. Palautteessa tuli myös esiin asi-akkaiden toive isommasta myymälästä, jotta asiointi helpottuisi. Lisätilan myötä ehdotettiin myyntiin enemmän viherkasveja sekä uusia tuoteryhmiä, esimerkiksi kynttilöitä ja lautasliinoja.
Kulman Kukan menestyminen perustuu hyvään palveluun, joten asiakastyytyväisyyden seuraa-minen on tärkeää. Asiakaspalautteen saamiseksi tarvitaan myymälän eteistilaan palautelaatikko. Helppo saavutettavuus on osa palvelua, joten WWW-sivujen tekeminen on tullut ajankohtaiseksi. Myös sähköpostimarkkinointia ja sosiaalista mediaa ehdotetaan kokeiltavaksi.