Asiakastyytyväisyys lastensuojelulaitoksessa sosiaalityöntekijöiden ja huoltajien kokemana
Wetterbro, Miia; Wetterbro, Miia (2021)
Lataukset:
Wetterbro, Miia
Wetterbro, Miia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102242625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102242625
Tiivistelmä
Asiakastyytyväisyyden selvittäminen on tärkeää silloin, kun yritys haluaa parantaa tai kehittää toimintaansa tai olla luomassa uudenlaisia rakenteita. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, kuinka tyytyväisiä yksityisen lastensuojelulaitoksen kanssa yhteistyössä toimivat sosiaalityöntekijät ja huoltajat ovat laitoksen toimintaan. Tutkimus vastaa kysymyksiin, mihin asioihin sosiaalityöntekijät ja huoltajat ovat tyytyväisiä laitoksen toiminnassa sekä mitä odotuksia ja kehittämisehdotuksia heillä on laitoksen toiminnan suhteen.
Opinnäytetyöni teoriaosuus käsittelee lastensuojelun sijaishuoltoa, asiakassuhteen raken-tamista ja konkreettista yhteistyötä sosiaalityöntekijöiden ja huoltajien kanssa. Taustaosuudessa esittelen lyhyesti myös tutkimuksen kohteena olevan yrityksen sijaishuoltopaikat.
Päätutkimusmenetelmäksi valikoitui kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Haastattelin yhteensä viittä sijaishuoltopaikan kanssa yhteistyössä olevaa sosiaalityöntekijää. Tutkimustani täydensi pieni kvantitatiivinen kyselylomake, joka lähetettiin sijaishuoltopaikan lasten huoltajille. Sosiaalityöntekijöitä haastattelemalla sain paljon vastauksia tutkimuskysymyksiini, sekä osittain konkreettisia ehdotuksia siihen, kuinka sijaishuoltopaikka voi olla kehittämässä toimintaansa.
Tuloksista kävi ilmi, että tutkimuksen kohteena olevalla sijaishuoltopaikalla on jonkin verran kehitettävää toiminnassaan. Sosiaalityöntekijät, jotka ovat olleet yhteistyössä laitoksen kanssa pidemmän aikaa, eivät enää olleet kovin tyytyväisiä laitoksen toimintaan. Asiakastyytyväisyyteen merkittävimmin vaikutti yhteydenpito sosiaalityöntekijöihin sekä tiedonkulku työntekijöiden ja sosiaalityöntekijöiden välillä. Huoltajille teetetystä kyselystä ei voinut muodostaa kovin suuria johtopäätöksiä, sillä vastausprosentti oli hyvin pieni.
Mikäli yritys haluaa selvittää asiakastyytyväisyyttä jatkossa laajemmin, yhtenä tutkimuskohteena voisi olla koulujen ja sijaishuoltopaikan välinen yhteistyö. Uskon, että tutkimuksestani on paljon hyötyä toimeksiantajayritykselle, kun he alkavat kehittämään toimintaansa.
Asiasanat
lastensuojelu, sosiaalityöntekijät, huoltajat, asiakastyytyväisyys
Opinnäytetyöni teoriaosuus käsittelee lastensuojelun sijaishuoltoa, asiakassuhteen raken-tamista ja konkreettista yhteistyötä sosiaalityöntekijöiden ja huoltajien kanssa. Taustaosuudessa esittelen lyhyesti myös tutkimuksen kohteena olevan yrityksen sijaishuoltopaikat.
Päätutkimusmenetelmäksi valikoitui kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Haastattelin yhteensä viittä sijaishuoltopaikan kanssa yhteistyössä olevaa sosiaalityöntekijää. Tutkimustani täydensi pieni kvantitatiivinen kyselylomake, joka lähetettiin sijaishuoltopaikan lasten huoltajille. Sosiaalityöntekijöitä haastattelemalla sain paljon vastauksia tutkimuskysymyksiini, sekä osittain konkreettisia ehdotuksia siihen, kuinka sijaishuoltopaikka voi olla kehittämässä toimintaansa.
Tuloksista kävi ilmi, että tutkimuksen kohteena olevalla sijaishuoltopaikalla on jonkin verran kehitettävää toiminnassaan. Sosiaalityöntekijät, jotka ovat olleet yhteistyössä laitoksen kanssa pidemmän aikaa, eivät enää olleet kovin tyytyväisiä laitoksen toimintaan. Asiakastyytyväisyyteen merkittävimmin vaikutti yhteydenpito sosiaalityöntekijöihin sekä tiedonkulku työntekijöiden ja sosiaalityöntekijöiden välillä. Huoltajille teetetystä kyselystä ei voinut muodostaa kovin suuria johtopäätöksiä, sillä vastausprosentti oli hyvin pieni.
Mikäli yritys haluaa selvittää asiakastyytyväisyyttä jatkossa laajemmin, yhtenä tutkimuskohteena voisi olla koulujen ja sijaishuoltopaikan välinen yhteistyö. Uskon, että tutkimuksestani on paljon hyötyä toimeksiantajayritykselle, kun he alkavat kehittämään toimintaansa.
Asiasanat
lastensuojelu, sosiaalityöntekijät, huoltajat, asiakastyytyväisyys