Integration av invandrare på svenska i huvudstadsregionen ur ett sociokulturell perspektiv, allmän litteraturstudie.
Öngörür, Mesut (2021)
Öngörür, Mesut
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102242631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102242631
Tiivistelmä
Integration på svenska är en relativt ny företeelse för det finlandssvenska samhället i Finland. Syftet med denna allmänna litteraturstudie är att ta fram erfarenheter från tidigare gjorda forskningar och utredningar om den svenskspråkiga integrationen för invandrare i huvudstadsregionen. Erfarenheterna hämtats genom det teoretiska perspektivet som används i arbetet. Syftet med arbetet är också för att se över hur socionomens kompetenser kunde stödja invandrarna i deras integrationsprocesser. Syftet med lärdomsprovet är att ta fram forskningar som är relaterade till integration av invandrare på svenska språket i huvudstadsregionen och ta fram samspelens betydelse under språkinlärningsprocesser men också undersöka hur processerna ser ut idag. Arbetet baserar sig på allmän litteraturstudie som har det sociokulturella perspektivet i datainsamlingen kring integration på svenska av invandrare. Integration är en dubbelinriktad process som sker på både samhälls- och individnivå. Samhället och dess medlemmar tar emot och godkänner dem som flyttar till landet och deras olikheter samt skapar förutsättningar för alla individer att känna sig integrerade. Individen i sin tur får nya rättigheter och skyldigheter, lär sig språket, etablerar sina nätverk och blir så småningom till fullständiga medlemmar i samhället. Integrationen i det tvåspråkiga landet kan dock var problematiskt för nyinflyttade och detta påverkar invandrarnas möjligheter till att bli delaktiga i sina egna beslut samt i samhället.
