Näytä suppeat kuvailutiedot

Lukkari-hanke koulutielle herättämässä

Huosianmaa, Tommi (2012)

dc.contributor.authorHuosianmaa, Tommi
dc.date.accessioned2012-05-11T07:39:09Z
dc.date.available2012-05-11T07:39:09Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201205117621
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/43013
dc.description.abstractOpinnäytetyössä tutkittiin kokemuksia Lukkari-hankkeesta. Lukkari-hankkeen avulla puututaan 7.-9. -luokkalaisten oppilaiden koulupoissaoloihin ja myöhästymisiin. Varhaisella puuttumisella pyritään ehkäisemään nuorten syrjäytymisriskiä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui nuoren, koulun ja syrjäytymisen käsitteiden määrittelystä sekä Lukkari-hankkeen toimintamallin tarkasta kuvauksesta. Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen sisällönanalyysi. Tutkimusta varten haastateltiin Seinäjoen alueen yläkoulujen rehtoreita ja kuraattoreita sekä hankkeen kahta työntekijää. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina syksyn 2011 ja alkutalven 2012 aikana. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että Lukkari-hanketta arvostettiin koulujen rehtoreiden ja kuraattoreiden parissa suuresti. Hanke oli auttanut nuoria jatkamaan koulunkäyntiään tuetusti tai omatoimisesti. Hyviksi toimintamalleiksi koettiin nuoren noutaminen kouluun, keskustelut, nuoren huomioiminen yksilönä, nopea reagointi poissaoloihin ja myöhästelyihin sekä ajankäytön hallinnan kartoittaminen. Tärkeimpänä hankkeen etuna nähtiin toimintamallin selkeys ja johdonmukainen eteneminen. Osa nuorista tarvitsee koulunkäyntinsä jatkamiseen erityistä tukea. Hankkeen avulla heidän koulunkäyntinsä mahdollistui.fi
dc.description.abstractThe thesis examined the experiences of the Lukkari project. The aim of the project is to address the school absences and delays in school of the students in forms 7-9. Early intervention aims at preventing the risk of social exclusion among young people. The theoretical frame consisted of the definition of the terms youth, school and social exclusion. The Lukkari project was described carefully. The research method applied was a qualitative contents analysis. The headmasters and the social workers in Seinäjoki region secondary schools, as well as the two workers of the project were interviewed for the study. The thematic interviews were carried out during autumn 2011 and early winter 2012. The results indicate that the Lukkari project was highly respected by the headmasters and the social workers of the schools. The project had helped students to stay on at school either supported or by themselves. Good operational models seemed to be taking the student to school by the worker, conversations, giving the student attention as an individual, rapid response to school absenteeism and latenesses as well as surveying the student´s time management. The main advantage of the project seemed to be the clarity of the operational model and its coherent progression. Some young people need special support in order to cope at school. With the assistance offered by the project they managed to attend school.en
dc.language.isofin
dc.publisherSeinäjoen ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.subjectkoululaisetfin
dc.subjectpoissaolotfin
dc.subjectyläkoulufin
dc.subjectvarhainen puuttuminenfin
dc.subjectsyrjäytyminenfin
dc.subjectnuoretfin
dc.subjectlapsetfin
dc.subjectoppilashuoltofin
dc.subjectnuoruusfin
dc.titleLukkari-hanke koulutielle herättämässäfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/141
dc.organizationSeinäjoen ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationSeinäjoen ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordnuoruus
dc.subject.keywordsyrjäytyminen
dc.subject.keywordoppilashuolto
dc.subject.keywordperuskoulu
dc.subject.degreeprogramfi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences|
dc.subject.disciplineSosiaalialan koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot