Laadunhallintajärjestelmä Härmän Taonta Oy:lle
Puronvarsi, Jaakko (2012)
Puronvarsi, Jaakko
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117662
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön keskeisenä tarkoituksena oli laatia laadunhallintajärjestelmä metallialan yritykseen. Opinnäytetyö tehtiin Kauhavan Alahärmässä toimivalle Härmän Taonta oy:lle, joka valmistaa erilaisia puutarhatyökaluja. Yrityksen tavoitteena on kehittyä jatkuvasti sekä laajentaa yritystä. Tämän seurauksena yrityksessä kiinnostuttiin laadunhallintajärjestelmästä ja sen toteutus alkoi keväällä 2012.
Opinnäytetyössä tutkittiin ja selvitettiin laatustandardia SFS-EN ISO 9001:2008 sekä kerättiin tietoa aiheeseen liittyen. Sen jälkeen määritettiin yrityksen nykytilanne ja yrityksen toiminnan suuntauksia alettiin rakentaa laadunhallintajärjestelmän pohjalle. Härmän Taonnan laadunhallintajärjestelmä koostuu laatukäsikirjasta, resurssien- sekä prosessien hallinnasta, toimintaohjeista, toiminnan parantamisesta sekä viitetiedostoista.
Asiakkaille tarkoitetussa laatukäsikirjassa kerrotaan tärkeimmät asiat yrityksen käyttäytymisestä laadukkaassa toiminnassa. Tämän laadunhallintajärjestelmän tarkoituksena on ohjata Härmän Taonnan laatujärjestelmää siten, että asiakkaiden odotukset sekä laatuvaatimukset toteutuvat.
Laadunhallintajärjestelmä kohdeyrityksessä pyritään ottamaan käyttöön vuoden 2012 aikana ja sen käytöstä oletetaan olevan paljon hyötyä yrityksen toiminnalle. Laadunhallintajärjestelmä on jo tässä vaiheessa ollut suureksi hyödyksi yritykselle prosessien selvittämisen vuoksi. Prosessien ylöskirjaaminen on auttanut havaitsemaan esimerkiksi kuljetustekniset virheet työkalujen välivarastojen siirrossa.
Opinnäytetyössä tutkittiin ja selvitettiin laatustandardia SFS-EN ISO 9001:2008 sekä kerättiin tietoa aiheeseen liittyen. Sen jälkeen määritettiin yrityksen nykytilanne ja yrityksen toiminnan suuntauksia alettiin rakentaa laadunhallintajärjestelmän pohjalle. Härmän Taonnan laadunhallintajärjestelmä koostuu laatukäsikirjasta, resurssien- sekä prosessien hallinnasta, toimintaohjeista, toiminnan parantamisesta sekä viitetiedostoista.
Asiakkaille tarkoitetussa laatukäsikirjassa kerrotaan tärkeimmät asiat yrityksen käyttäytymisestä laadukkaassa toiminnassa. Tämän laadunhallintajärjestelmän tarkoituksena on ohjata Härmän Taonnan laatujärjestelmää siten, että asiakkaiden odotukset sekä laatuvaatimukset toteutuvat.
Laadunhallintajärjestelmä kohdeyrityksessä pyritään ottamaan käyttöön vuoden 2012 aikana ja sen käytöstä oletetaan olevan paljon hyötyä yrityksen toiminnalle. Laadunhallintajärjestelmä on jo tässä vaiheessa ollut suureksi hyödyksi yritykselle prosessien selvittämisen vuoksi. Prosessien ylöskirjaaminen on auttanut havaitsemaan esimerkiksi kuljetustekniset virheet työkalujen välivarastojen siirrossa.