Kouluterveydenhoitaja yläkouluikäisen nuoren seksuaali-identiteetin tukijana
Sihvonen, Emilia; Vikman, Tiia-Riikka (2012)
Lataukset:
Sihvonen, Emilia
Vikman, Tiia-Riikka
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117653
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaiset ovat terveydenhoitajan valmiudet yläkouluikäisen nuoren seksuaali-identiteetin tukemisen kannalta. Tavoitteena oli myös selvittää, millaisia ovat terveydenhoitajan taidot nuoren seksuaali-identiteetin puheeksiottajana, ja millaisia ovat nuorten tuen tarpeet terveydenhoitajien näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää tietoa nuoren seksuaalisuudesta ja seksuaali-identiteetistä. Työ sisältää myös tietoa nuoruusajan kehityksestä ja terveydenhoitajan työstä yläkoululla. Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään olennaisia terveydenhoitajan taitoja ja valmiuksia seksuaali-identiteetin puheeksioton sekä tukemisen kannalta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisesta näkökulmasta. Aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Neljä terveydenhoitajaa osallistui haastatteluihin. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osassa selvisi, että terveydenhoitajakoulutuksen koettiin sisältävän liian vähän opintoja nuoren seksuaali-identiteettiin liittyen. Eniten valmiuksia koettiin olevan useiden vuosien työuran tehneellä terveydenhoitajalla. Lisäkoulutukseen nuoren seksuaali-identiteetin kehitykseen ja sen tukemiseen liittyen koettiin tarvetta. Myönteisesti vaikuttavana tekijänä koettiin terveydenhoitajan oma innostus ja kiinnostus seksuaalisuutta kohtaan. Yhteiskunnan nopea muutos koettiin haasteeksi terveydenhoitajan työssä. Myös nuorten seksuaalisuuden tukemiseen liittyvää materiaalia koettiin olevan päivitystä vailla.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää terveydenhoitajille suunnatun lisäkoulutuksen kehittämisessä sekä peruskoulutuksen kehittämisessä. Koulutuksen kehittämisessä tulisi nimenomaan huomioida nuoren seksuaalisuuden kehitys ja sen tukeminen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää tietoa nuoren seksuaalisuudesta ja seksuaali-identiteetistä. Työ sisältää myös tietoa nuoruusajan kehityksestä ja terveydenhoitajan työstä yläkoululla. Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään olennaisia terveydenhoitajan taitoja ja valmiuksia seksuaali-identiteetin puheeksioton sekä tukemisen kannalta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisesta näkökulmasta. Aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Neljä terveydenhoitajaa osallistui haastatteluihin. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osassa selvisi, että terveydenhoitajakoulutuksen koettiin sisältävän liian vähän opintoja nuoren seksuaali-identiteettiin liittyen. Eniten valmiuksia koettiin olevan useiden vuosien työuran tehneellä terveydenhoitajalla. Lisäkoulutukseen nuoren seksuaali-identiteetin kehitykseen ja sen tukemiseen liittyen koettiin tarvetta. Myönteisesti vaikuttavana tekijänä koettiin terveydenhoitajan oma innostus ja kiinnostus seksuaalisuutta kohtaan. Yhteiskunnan nopea muutos koettiin haasteeksi terveydenhoitajan työssä. Myös nuorten seksuaalisuuden tukemiseen liittyvää materiaalia koettiin olevan päivitystä vailla.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää terveydenhoitajille suunnatun lisäkoulutuksen kehittämisessä sekä peruskoulutuksen kehittämisessä. Koulutuksen kehittämisessä tulisi nimenomaan huomioida nuoren seksuaalisuuden kehitys ja sen tukeminen.