Pelikentän luominen Unreal Development Kit -editorilla
Ketonen, Jussi (2012)
Ketonen, Jussi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117666
Tiivistelmä
Tietokonepelejä on tehty jo useita kymmeniä vuosia. Ensimmäiset pelit olivat hyvin rajoittuneita ominaisuuksiltaan, koska tietokoneiden laskentateho oli hyvin pieni nykyisiin tietokoneisiin verrattuna. Tämä rajoitti myös pelien genrejä. Laskentatehon kasvaessa myös pelimoottorit ja kenttäeditorit yleistyivät.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda pelikenttä Unreal Development Kit -editorilla, sekä tutustua kenttäsuunnittelun perusteisiin.
Työssä luotiin pelikenttä sekä oma 3D-malli käytettäväksi kentässä. 3D-mallin luonti tapahtui Blender-ohjelmalla ja lopullinen kenttä koostettiin Unreal Development Kit-editorissa. Blenderissä luotua 3D-mallia käytettiin esimerkkinä itsetehdystä sisällöstä kentässä, ja loput kentän sisällöstä otettiin Unreal Development Kit -editorin mukana tulevista esimerkkimateriaaleista.
Työn tavoitteisiin kuului pääasiassa toimivan kentän luonti. Tarkoituksena oli saada myös moninpeli toimimaan, jotta kenttää olisi voitu pelata tarkoitukseensa luodulla tavalla. Moninpeliä ei saatu toimimaan, mutta itse kenttä toimii kuten oli tarkoituksena.
Lopputulos oli kohtuullinen. Kentän luonti avarsi työn tekijän tietoisuutta peliteollisuuden monimuotoisuudesta käytännön näkökulmasta. Valmis kenttä pakattiin muille jaettavaan muotoon.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda pelikenttä Unreal Development Kit -editorilla, sekä tutustua kenttäsuunnittelun perusteisiin.
Työssä luotiin pelikenttä sekä oma 3D-malli käytettäväksi kentässä. 3D-mallin luonti tapahtui Blender-ohjelmalla ja lopullinen kenttä koostettiin Unreal Development Kit-editorissa. Blenderissä luotua 3D-mallia käytettiin esimerkkinä itsetehdystä sisällöstä kentässä, ja loput kentän sisällöstä otettiin Unreal Development Kit -editorin mukana tulevista esimerkkimateriaaleista.
Työn tavoitteisiin kuului pääasiassa toimivan kentän luonti. Tarkoituksena oli saada myös moninpeli toimimaan, jotta kenttää olisi voitu pelata tarkoitukseensa luodulla tavalla. Moninpeliä ei saatu toimimaan, mutta itse kenttä toimii kuten oli tarkoituksena.
Lopputulos oli kohtuullinen. Kentän luonti avarsi työn tekijän tietoisuutta peliteollisuuden monimuotoisuudesta käytännön näkökulmasta. Valmis kenttä pakattiin muille jaettavaan muotoon.