Lounaskahvilan tuotteistamiskartoitus
Vuolle, Sari (2012)
Vuolle, Sari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107491
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on uuden lounaskahvilan tuotteistamisen kartoitus. Tuotteistamisella muodostetaan tuotteista ja palveluista asiakkaiden tarpeiden mukainen kokonaisuus, joka vakioidaan monistettavaksi jatkuvaan käyttöön. Tuotteistamisen pohjustamiseksi kartoitetaan liikeidealtaan ja toimialaltaan samanlaisia yrityksiä benchmarkingin avulla.
Benchmarking eli vertailuoppiminen on menetelmä, jolla tutkitaan ja analysoidaan yritysten tuotteita, palveluita ja niiden tuotannon tehokkuutta. Benchmarking on oivallinen tapa ottaa oppia muilta yrityksiltä asioista, joissa he ovat muita parempia ja soveltaa saatuja tietoja oman yrityksen tuotteistamiseen ja toiminnan kehittämiseen.
Yrityksen liikeideassa määritetyn asiakassegmentin tarpeisiin perehdytään ennen tuotteistamisprosessin aloittamista. Asiakassegmentin tarpeet, toiveet ja ostomotiivit pitää tuntea tarkasti. Tarvittavaa tietoa hankittiin kvalitatiivisella tutkimuksella kohderyhmään kuuluvilta asiakkailta. Tutkimus toteutettiin kyselynä sosiaalisessa mediassa, facebookissa. Tutkimuksesta ilmenee, että vastaajat arvostavat omavalmisteisia ja tuoreita tuotteita, hyvää hinta-laatu-suhdetta, hyvää palvelua ja yrityksen keskeistä sijaintia.
Tuotteistamisen lähtökohtana on lounaskahvilan liikeidea ja sen asiakassegmentti. Tuotevalikoimaan valittiin esimerkit jokaisesta tuoteryhmästä. Tuotteista laadittiin ohjeet, joista laskettiin tuotteiden annoshinnat. Tuotteiden hinnoittelussa käytettiin niin kate- kuin markkinahinnoittelumenetelmää. Hinnoittelussa verrattiin myös omavalmisteisten ja täysin valmiiden tuotteiden hintoja toisiinsa.
Yhteenvetona voidaan todeta, että tuotteistaminen on prosessina erittäin vaativa, mutta myös kehittävä toimintatapa. Tuotekehitys on yrityksen tärkein toiminto, jolla asiakkaiden tarpeista, palautteesta tai ideoista kehitetään yritykselle uusia tuotteita. Tuotteistamisen pitää olla jatkuvaa toimintaa, koska sillä varmistetaan yrityksen kannattavuus myös tulevaisuudessa.
Benchmarking eli vertailuoppiminen on menetelmä, jolla tutkitaan ja analysoidaan yritysten tuotteita, palveluita ja niiden tuotannon tehokkuutta. Benchmarking on oivallinen tapa ottaa oppia muilta yrityksiltä asioista, joissa he ovat muita parempia ja soveltaa saatuja tietoja oman yrityksen tuotteistamiseen ja toiminnan kehittämiseen.
Yrityksen liikeideassa määritetyn asiakassegmentin tarpeisiin perehdytään ennen tuotteistamisprosessin aloittamista. Asiakassegmentin tarpeet, toiveet ja ostomotiivit pitää tuntea tarkasti. Tarvittavaa tietoa hankittiin kvalitatiivisella tutkimuksella kohderyhmään kuuluvilta asiakkailta. Tutkimus toteutettiin kyselynä sosiaalisessa mediassa, facebookissa. Tutkimuksesta ilmenee, että vastaajat arvostavat omavalmisteisia ja tuoreita tuotteita, hyvää hinta-laatu-suhdetta, hyvää palvelua ja yrityksen keskeistä sijaintia.
Tuotteistamisen lähtökohtana on lounaskahvilan liikeidea ja sen asiakassegmentti. Tuotevalikoimaan valittiin esimerkit jokaisesta tuoteryhmästä. Tuotteista laadittiin ohjeet, joista laskettiin tuotteiden annoshinnat. Tuotteiden hinnoittelussa käytettiin niin kate- kuin markkinahinnoittelumenetelmää. Hinnoittelussa verrattiin myös omavalmisteisten ja täysin valmiiden tuotteiden hintoja toisiinsa.
Yhteenvetona voidaan todeta, että tuotteistaminen on prosessina erittäin vaativa, mutta myös kehittävä toimintatapa. Tuotekehitys on yrityksen tärkein toiminto, jolla asiakkaiden tarpeista, palautteesta tai ideoista kehitetään yritykselle uusia tuotteita. Tuotteistamisen pitää olla jatkuvaa toimintaa, koska sillä varmistetaan yrityksen kannattavuus myös tulevaisuudessa.