Hiilijalanjälki taloteollisuudessa
Kangastupa, Noora (2012)
Kangastupa, Noora
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117684
Tiivistelmä
Hiilijalanjälki on tullut esille mediassa yhä useammin viime vuosien aikana. Internetistä löytyy kuluttajille muutama laskuri, jonka avulla he voivat saada selville kuinka ison hiilijalanjäljen he jättävät kyselyssä annettujen tottumusten mukaan.
Monet yritykset ovat tutkineet vain vähän oman yrityksensä toimintaa vihreitä arvoja ajatellen. Tietoisuus päästöjen vähentämisestä nousee pikkuhiljaa, mutta yritysten pääideana on tehdä taloudellisesti tuottavaa toimintaa, joten tämän hetket ratkaisut ekologiselle toiminnalle ovat vielä ulottumattomissa hintansa takia. Uudet ratkaisut ja niiden lisääntyvä käyttö laskevat hintoja, mutta tämä tapahtuu hitaasti. Yritykset eivät yleensä lähde ensimmäisten joukossa tekemään isompia muutoksia, ellei tämä tuota jotain hyötyä joko asiakkaiden silmissä tai taloudellisesti.
Kuluttajat kiinnittävät ostospäätöstä tehdessään huomiota tuotteiden ekologisuuteen sekä kotimaisuuteen. Trendi voi tulevaisuudessa siirtyä ruokaostoksista talo-ostoksiin, jolloin kiinnitetään huomiota rakentamisen aikana syntyvään hiilijalanjälkeen. Talotehtaiden kasvava osuus Suomessa rakennetuista omakotitaloista pakottaa heidät mukaan vihreään rakentamiseen ja hiilijalanjäljen tutkimiseen. Myös alihankkijoiden toiminta tulee selvittää. Selvitys jokaisen prosessin tuottamista välillisistä ja välittömistä päästöistä vaatii paljon työtunteja, joten mitä aikaisemmin työhön ryhtyy, sen nopeammin on ensimmäisten joukossa parantamassa oman yrityksen toimintaa ekologisemmaksi.
Tässä työssä kerrotaan mitä hiilijalanjälki tarkoittaa, miksi se kannattaa huomioida rakentamisessa ja minkälainen laskuripohja voidaan talotehtaiden käyttöön tehdä. Ongelmakohdat kannattaa jo nyt huomioida sekä pyrkiä löytämään tyydyttävä ratkaisu.
Monet yritykset ovat tutkineet vain vähän oman yrityksensä toimintaa vihreitä arvoja ajatellen. Tietoisuus päästöjen vähentämisestä nousee pikkuhiljaa, mutta yritysten pääideana on tehdä taloudellisesti tuottavaa toimintaa, joten tämän hetket ratkaisut ekologiselle toiminnalle ovat vielä ulottumattomissa hintansa takia. Uudet ratkaisut ja niiden lisääntyvä käyttö laskevat hintoja, mutta tämä tapahtuu hitaasti. Yritykset eivät yleensä lähde ensimmäisten joukossa tekemään isompia muutoksia, ellei tämä tuota jotain hyötyä joko asiakkaiden silmissä tai taloudellisesti.
Kuluttajat kiinnittävät ostospäätöstä tehdessään huomiota tuotteiden ekologisuuteen sekä kotimaisuuteen. Trendi voi tulevaisuudessa siirtyä ruokaostoksista talo-ostoksiin, jolloin kiinnitetään huomiota rakentamisen aikana syntyvään hiilijalanjälkeen. Talotehtaiden kasvava osuus Suomessa rakennetuista omakotitaloista pakottaa heidät mukaan vihreään rakentamiseen ja hiilijalanjäljen tutkimiseen. Myös alihankkijoiden toiminta tulee selvittää. Selvitys jokaisen prosessin tuottamista välillisistä ja välittömistä päästöistä vaatii paljon työtunteja, joten mitä aikaisemmin työhön ryhtyy, sen nopeammin on ensimmäisten joukossa parantamassa oman yrityksen toimintaa ekologisemmaksi.
Tässä työssä kerrotaan mitä hiilijalanjälki tarkoittaa, miksi se kannattaa huomioida rakentamisessa ja minkälainen laskuripohja voidaan talotehtaiden käyttöön tehdä. Ongelmakohdat kannattaa jo nyt huomioida sekä pyrkiä löytämään tyydyttävä ratkaisu.