Asiakastyytyväisyystutkimus : KappAhl Oy
Järventausta, Kati (2012)
Järventausta, Kati
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012

Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117705
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli asiakastyytyväisyys Tampereen seudun Kappahl myymälöissä, Nokialla, Elovainiossa, Ideaparkissa ja Pirkkalassa. Tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa asiakkaiden tyytyväisyyttä asiakaspalveluun ja yrityksen tuotteisiin eri toimipisteissä.
Opinnäytetyön teoria asiakastyytyväisyydestä ja asiakaspalvelusta tehtiin tukemaan konkreettista esiselvityskyselyä. Teoreettisen viitekehyksen tarkoitus oli myös muodostaa tiivis tietopaketti siitä, mitä asiakastyytyväisyys on ja kuinka sen voi saavuttaa asiakaspalvelutilanteiden kautta.
Työn tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, joka toteutettiin kyselynä joulukuussa 2011. Pirkkalan ja Ideaparkin kysely toteutettiin henkilökohtaisena kyselynä viikonlopun aikana. Nokian ja Elovainion kyselyt toteutettiin kahden viikon aikana ilman erillistä ohjausta. Nokialta tuli vastauksia 174 kappaletta ja Elovainiosta 162 kappaletta. Ideaparkista saatiin vastauksia 58 kappaletta ja Pirkkalasta 52 kappaletta. Asiakastyytyväisyyspalautteiden tulosten analysointi tehtiin SPSS- ohjelmalla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että KappAhlin kaikilla näillä neljällä toimipisteellä on erittäin tyytyväisiä asiakkaita. Kaikkien toimipisteiden asiakkaat olivat eritoten tyytyväisiä ystävälliseen palveluun ja tuotteiden hinta-laatusuhteeseen, sekä siihen että myymälöissä on huomioitu koko perhe laajalla valikoimalla.
Opinnäytetyön teoria asiakastyytyväisyydestä ja asiakaspalvelusta tehtiin tukemaan konkreettista esiselvityskyselyä. Teoreettisen viitekehyksen tarkoitus oli myös muodostaa tiivis tietopaketti siitä, mitä asiakastyytyväisyys on ja kuinka sen voi saavuttaa asiakaspalvelutilanteiden kautta.
Työn tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, joka toteutettiin kyselynä joulukuussa 2011. Pirkkalan ja Ideaparkin kysely toteutettiin henkilökohtaisena kyselynä viikonlopun aikana. Nokian ja Elovainion kyselyt toteutettiin kahden viikon aikana ilman erillistä ohjausta. Nokialta tuli vastauksia 174 kappaletta ja Elovainiosta 162 kappaletta. Ideaparkista saatiin vastauksia 58 kappaletta ja Pirkkalasta 52 kappaletta. Asiakastyytyväisyyspalautteiden tulosten analysointi tehtiin SPSS- ohjelmalla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että KappAhlin kaikilla näillä neljällä toimipisteellä on erittäin tyytyväisiä asiakkaita. Kaikkien toimipisteiden asiakkaat olivat eritoten tyytyväisiä ystävälliseen palveluun ja tuotteiden hinta-laatusuhteeseen, sekä siihen että myymälöissä on huomioitu koko perhe laajalla valikoimalla.