Lehdon Liikenne Oy:n Palveluliiketoiminta : Palveluiden kuvaus ja kehitys
Henttonen, Ville (2012)
Henttonen, Ville
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117696
Tiivistelmä
Lehdon Liikenne on janakkalalainen linja-autoliikenteeseen erikoistunut perheyritys ja yrityksen päätoimisto ja toimitilat sijaitsevat Janakkalan Turengissa. Yritys toimii linjaliikenteessä Janakkalan sisällä ja Janakkala-Hämeenlinna välillä. Tilausajoliikennettä ja matkanjärjestämistä yritys tarjoaa kaikkialle kotimaahan, Skandinaviaan, Baltiaan, Venäjälle ja Eurooppaan. Kalustoa yrityksessä on noin viidentoista auton verran 15-paikkaisesta 77-paikkaiseen autoon.
Kuten monella pk-yrityksellä oli Lehdon Liikenne Oy:lläkin palveluita, mutta näitä palveluita ei oltu kuvattu ja määritelty kirjallisesti. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata olemassa olevat palvelut ja kaavioida näiden palvelujen prosessit. Opinnäytetyössä pohdittiin myös kaikkien näiden palveluiden tulevaisuuden kehityssuuntia. Opinnäytetyössä ei ollut tarkoituksena tuottaa valmiita palveluita, vaan määritellä Lehdon Liikenne Oy:n nykyinen tilanne, selventää kuvaa nykyisistä palveluista ja pohtia mahdollisia kehityssuuntia näille palveluille. Uusien palveluiden konkreettinen tuottaminen tai nykyisten palveluiden suuremmat muutokset rajattiin opinnäytetyön ulkopuolelle.
Opinnäytetyö suoritettiin toimintatutkimuksena, joka on osallistavaa ja yleensä katsottu laadulliseksi, kvalitatiiviseksi, lähestymistavaksi. Varsinaiseen tiedon keruuseen opinnäytetyössä käytettiin ryhmäkeskusteluja, haastatteluja ja pääasiassa havainnointia. Aineistoa työtä varten kerättiin vastaavia palveluita tuottavilta tahoilta, yritykseltä itseltään sekä palvelualojen asiantuntijoilta.
Opinnäytetyössä saatiin kuvattua Lehdon Liikenne Oyn nykyiset palvelut ja kaavioitua nämä. Palveluiden kehityssuuntia pohdittiin ja yritys sai tuntumaa, jolla jatkaa kehitystä. Opinnäytetyön oheistuloksina uudistettiin yrityksen sivustoja ja esitteitä sekä lisättiin uusia toimintatapoja. Jatkotoimenpiteiksi yritykselle ehdotettiin palvelukuvauksien ylläpitoa sekä kumppanuuksien kehittämistä alihankkijoiden ja palveluntarjoajien kanssa.
Kuten monella pk-yrityksellä oli Lehdon Liikenne Oy:lläkin palveluita, mutta näitä palveluita ei oltu kuvattu ja määritelty kirjallisesti. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata olemassa olevat palvelut ja kaavioida näiden palvelujen prosessit. Opinnäytetyössä pohdittiin myös kaikkien näiden palveluiden tulevaisuuden kehityssuuntia. Opinnäytetyössä ei ollut tarkoituksena tuottaa valmiita palveluita, vaan määritellä Lehdon Liikenne Oy:n nykyinen tilanne, selventää kuvaa nykyisistä palveluista ja pohtia mahdollisia kehityssuuntia näille palveluille. Uusien palveluiden konkreettinen tuottaminen tai nykyisten palveluiden suuremmat muutokset rajattiin opinnäytetyön ulkopuolelle.
Opinnäytetyö suoritettiin toimintatutkimuksena, joka on osallistavaa ja yleensä katsottu laadulliseksi, kvalitatiiviseksi, lähestymistavaksi. Varsinaiseen tiedon keruuseen opinnäytetyössä käytettiin ryhmäkeskusteluja, haastatteluja ja pääasiassa havainnointia. Aineistoa työtä varten kerättiin vastaavia palveluita tuottavilta tahoilta, yritykseltä itseltään sekä palvelualojen asiantuntijoilta.
Opinnäytetyössä saatiin kuvattua Lehdon Liikenne Oyn nykyiset palvelut ja kaavioitua nämä. Palveluiden kehityssuuntia pohdittiin ja yritys sai tuntumaa, jolla jatkaa kehitystä. Opinnäytetyön oheistuloksina uudistettiin yrityksen sivustoja ja esitteitä sekä lisättiin uusia toimintatapoja. Jatkotoimenpiteiksi yritykselle ehdotettiin palvelukuvauksien ylläpitoa sekä kumppanuuksien kehittämistä alihankkijoiden ja palveluntarjoajien kanssa.