Yläkoulun piha lähiliikuntapaikaksi
Saarijoki, Jani (2012)
Lataukset:
Saarijoki, Jani
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117764
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on tavoitteena koota kolmen yläkoulun rehtorin ja oppilaiden sekä suunnittelijan ajatuksia ja kokemuksia yläkoulun pihaan toteutetusta lähiliikuntapaikasta. Kyseistä tutkimusaineistoa opinnäytetyön tilannut Nuori Suomi ry hyödyntää taustamateriaalina lähitulevaisuudessa toteutettavassa ideaoppaassa, jossa tullaan esimerkkien kautta antamaan ideoita ja erilaisia toteutusmalleja nimenomaan yläkoulun pihan suunnitel-tavalle lähiliikuntapaikalle.
Työn alussa käsitellään lasten ja nuorten omaehtoiseen liikkumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä omaehtoisen liikkumisen vaikutuksista heidän fyysiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin. Lisäksi esitellään lähiliikuntapaikan käsite sekä käsitellään suomalaisten yläkoulujen liikuntaolosuhteiden nykytilaa. Työn keskeisessä osassa esitellään opinnäytetyössä käytetyllä teemahaastattelu -menetelmällä kootut kolmen yläkoulun rehtoreiden ja oppilaiden sekä suunnittelijan haastatteluaineistot. Teorialähtöinen sisällönanalyysi -menetelmää soveltaen haastatteluaineistot on analysoitu. Lopuksi käydään läpi analyysin tulokset ja edelleen tuloksista tehdyt johtopäätökset. Opinnäytetyön tärkeimpinä tuloksina esitetään muun muassa teemahaastatteluista esiin noussut huomio, että yläkouluikäisten nuorien keskuudessa lähiliikuntapaikan suosituimmat toiminnot ovat erilaiset pallopelit mahdollistava monitoimiareena, koripallokenttä sekä ympärivuotiseen ulkokäyttöön suunnitellut pingispöydät. Lisäksi yläkouluikäiset nuoret toivovat lähiliikuntapaikalle sellaisia toimintoja ja pelejä, joissa yläkouluikäiset nuoret voivat toimia ryhmässä yhdessä kavereiden kanssa. Kun suunnitellaan lähiliikuntapaikkaa esimerkiksi yläkoulun pihaan, on hyvin tärkeää kuunnella tulevien eri-ikäisten käyttäjien tarpeita ja odotuksia innostavan toimintaympäristön toiminnoista sekä välineistä, saaden heidät lisäämään omaehtoista ja -toimista liikkumistaan.
Ehdotukseni mahdolliselle jatkotutkimukselle olisi laajemman teemahaastattelun tai mahdollisesti kyselyn toteuttaminen suomalaisten yläkoulujen oppilaiden keskuudessa. Tutkimuksen teemana voisi olla esimerkiksi murrosikäisen nuoren odotukset ja tarpeet heidän omaehtoiseen liikkumiseen innostavasta toimintaympäristöstä.
Työn alussa käsitellään lasten ja nuorten omaehtoiseen liikkumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä omaehtoisen liikkumisen vaikutuksista heidän fyysiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin. Lisäksi esitellään lähiliikuntapaikan käsite sekä käsitellään suomalaisten yläkoulujen liikuntaolosuhteiden nykytilaa. Työn keskeisessä osassa esitellään opinnäytetyössä käytetyllä teemahaastattelu -menetelmällä kootut kolmen yläkoulun rehtoreiden ja oppilaiden sekä suunnittelijan haastatteluaineistot. Teorialähtöinen sisällönanalyysi -menetelmää soveltaen haastatteluaineistot on analysoitu. Lopuksi käydään läpi analyysin tulokset ja edelleen tuloksista tehdyt johtopäätökset. Opinnäytetyön tärkeimpinä tuloksina esitetään muun muassa teemahaastatteluista esiin noussut huomio, että yläkouluikäisten nuorien keskuudessa lähiliikuntapaikan suosituimmat toiminnot ovat erilaiset pallopelit mahdollistava monitoimiareena, koripallokenttä sekä ympärivuotiseen ulkokäyttöön suunnitellut pingispöydät. Lisäksi yläkouluikäiset nuoret toivovat lähiliikuntapaikalle sellaisia toimintoja ja pelejä, joissa yläkouluikäiset nuoret voivat toimia ryhmässä yhdessä kavereiden kanssa. Kun suunnitellaan lähiliikuntapaikkaa esimerkiksi yläkoulun pihaan, on hyvin tärkeää kuunnella tulevien eri-ikäisten käyttäjien tarpeita ja odotuksia innostavan toimintaympäristön toiminnoista sekä välineistä, saaden heidät lisäämään omaehtoista ja -toimista liikkumistaan.
Ehdotukseni mahdolliselle jatkotutkimukselle olisi laajemman teemahaastattelun tai mahdollisesti kyselyn toteuttaminen suomalaisten yläkoulujen oppilaiden keskuudessa. Tutkimuksen teemana voisi olla esimerkiksi murrosikäisen nuoren odotukset ja tarpeet heidän omaehtoiseen liikkumiseen innostavasta toimintaympäristöstä.