Rautatiekaluston käyttöönottolupamenettelyjen toimintajärjestelmän kehittäminen : Kansallisen turvallisuusviranomaisen osuus
Pajunen, Mauno (2012)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Pajunen, Mauno
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205127853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205127853
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa käsitellään Liikenteen turvallisuusviraston, Trafi, rautatiekaluston käyttöönottolupaprosessisin, (APIS), toimintajärjestelmää. Tavoitteena oli myös luoda ensimmäinen kansallinen toimintamalli, joka perustuu yhtentoimivuusdirektiivin vaatimuksille. EU:n tavoitteena on palvelujen ja tuotteiden vapaa liikkuvuus EU alueella, yhtenäisillä EU maiden käyttöönottolupamenettelyillä tuetaan tätä tavoitetta.
Tutkimusmenetelmänä tutkimuksessa on käytetty toimintatutkimus menetelmää, joka kohdistuu käyttöönottoprosessin kehittämiseen EU ympäristössä. Toimintatutkimus on tutkimusmenetelmä, jonka avulla puututaan tapahtumiin ja tarkastellaan reflektion vaikutuksia tutkittavaan asiaan. Painopiste on ollut saada täsmällistä tietoa käyttöönottolupaprosessin kehittämistä varten.
Tutkimus perustuu aihekokonaisuutta ohjaaviin direktivveihin, kansalliseen lainsäädäntöön sekä määräyksiin. Toimintaa ohjaa myös Komission julkaisemat ohjeet ja raportit, joilla ei ole lailista statusta.
Tutkimuksen tavoitteena ollut toimintajärjestelmä on jo käytössä rautatiekaluston käyt-töönottolupien käsittelyssä Trafin käyttöönottoluvat-ryhmässä. Toimintajärjestelmä au-ditoitiin Euroopan Rautatieviraston ristiinauditoinnissa ja auditoinnissa raportoidut kehittämiskohteet on sisällytetty tämän työn jatkotoimenpiteisiin.
Tutkimusmenetelmänä tutkimuksessa on käytetty toimintatutkimus menetelmää, joka kohdistuu käyttöönottoprosessin kehittämiseen EU ympäristössä. Toimintatutkimus on tutkimusmenetelmä, jonka avulla puututaan tapahtumiin ja tarkastellaan reflektion vaikutuksia tutkittavaan asiaan. Painopiste on ollut saada täsmällistä tietoa käyttöönottolupaprosessin kehittämistä varten.
Tutkimus perustuu aihekokonaisuutta ohjaaviin direktivveihin, kansalliseen lainsäädäntöön sekä määräyksiin. Toimintaa ohjaa myös Komission julkaisemat ohjeet ja raportit, joilla ei ole lailista statusta.
Tutkimuksen tavoitteena ollut toimintajärjestelmä on jo käytössä rautatiekaluston käyt-töönottolupien käsittelyssä Trafin käyttöönottoluvat-ryhmässä. Toimintajärjestelmä au-ditoitiin Euroopan Rautatieviraston ristiinauditoinnissa ja auditoinnissa raportoidut kehittämiskohteet on sisällytetty tämän työn jatkotoimenpiteisiin.