Estheticas utvecklingsmöjligheter : en granskning av Estheticas kundkrets och kundrelationer
Björkfelt, Nina (2012)
Björkfelt, Nina
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117745
Tiivistelmä
Jag har gjort ett arbete om Esthetica som är den skönhetssalong som kosmetologstuderandena i vår yrkeskola Axxell i Pargas övar sina praktiska färdigheter i. Målet med mitt arbete är att granska Estheticas olika kundsegment
för att få större vetskap om hur vi kunde utveckla vår marknadsföring och på detta sätt få mera kunder till vår skönhetssalong. Marknadssegmentering är en nyckelterm inom marknadsföringsvetenskapen. Den betecknar konsten att dela
upp marknaden i mindre delar, segment, efter olika variabler såsom demografiska, geografiska, sociokonomiska och psykografiska variabler. Varje segment behandlas individuellt beträffande produktutformning och marknadsföring. För att ett segment skall vara användbart och meningsfullt skall det skilja sig från andra segment gällande kundernas önskemål. Exempel på sådana önskemål kan vara t.ex. lågt pris, design eller varumärke. En fördel med marknadssegmentering är att man kan ta en och samma produkt och anpassa den så att den passar in i olika segment och på så sätt få ökad försäljning. På så sätt kan ett företag öka sina inkomster (Wikipedia). I detta arbete har jag valt ut ett kundsegment som jag sedan har undersökt med hjälp av en enkätundersökning. Slutsatsen av mitt arbete är att jag insett att jag med relativt
små insatser tror mej kunna förbättra Estheticas marknadsföring och på detta sätt skaffa oss mera kunder. I have chosen to study Esthetica, which is the beauty salon where the students of the vocational school Axxell in Parainen do their practical training. The aim with my study is to examinate different customer segments to aquire more
knowledge of developing our marketing, for one obvious reason, Esthetica needs more customers. Marketing segmentation is commonly used within marketing. It describes how the market is divided into smaller parts, segments
by using demographic-, geographic-, socioeconomic and psychographic variables. Each segment is individually treateded concerning its product design and marketing. In order to be useful, a segment has to distinguish from other
segments concerning the customers wishes and needs such as low price, design or brand. The advantage with marketing segmentation is that you can adapt a product so that it fits different segments. That way you can increase sales and become more profitable. I have chosen a certain customer segment, which I have examined with an opinion poll. Based on the answers of the poll I organized a special beauty event for retired customers, since the answers of the poll clearly showed that this kind of beauty event is both needed and lucrative. The conclusion of my study is that in the near future I am capable to improve the marketing of Esthetica and obtain more customers.
för att få större vetskap om hur vi kunde utveckla vår marknadsföring och på detta sätt få mera kunder till vår skönhetssalong. Marknadssegmentering är en nyckelterm inom marknadsföringsvetenskapen. Den betecknar konsten att dela
upp marknaden i mindre delar, segment, efter olika variabler såsom demografiska, geografiska, sociokonomiska och psykografiska variabler. Varje segment behandlas individuellt beträffande produktutformning och marknadsföring. För att ett segment skall vara användbart och meningsfullt skall det skilja sig från andra segment gällande kundernas önskemål. Exempel på sådana önskemål kan vara t.ex. lågt pris, design eller varumärke. En fördel med marknadssegmentering är att man kan ta en och samma produkt och anpassa den så att den passar in i olika segment och på så sätt få ökad försäljning. På så sätt kan ett företag öka sina inkomster (Wikipedia). I detta arbete har jag valt ut ett kundsegment som jag sedan har undersökt med hjälp av en enkätundersökning. Slutsatsen av mitt arbete är att jag insett att jag med relativt
små insatser tror mej kunna förbättra Estheticas marknadsföring och på detta sätt skaffa oss mera kunder.
knowledge of developing our marketing, for one obvious reason, Esthetica needs more customers. Marketing segmentation is commonly used within marketing. It describes how the market is divided into smaller parts, segments
by using demographic-, geographic-, socioeconomic and psychographic variables. Each segment is individually treateded concerning its product design and marketing. In order to be useful, a segment has to distinguish from other
segments concerning the customers wishes and needs such as low price, design or brand. The advantage with marketing segmentation is that you can adapt a product so that it fits different segments. That way you can increase sales and become more profitable. I have chosen a certain customer segment, which I have examined with an opinion poll. Based on the answers of the poll I organized a special beauty event for retired customers, since the answers of the poll clearly showed that this kind of beauty event is both needed and lucrative. The conclusion of my study is that in the near future I am capable to improve the marketing of Esthetica and obtain more customers.