Kilpa-auton jousitusgeometrian tutkiminen
Arkko, Jarno (2012)
Arkko, Jarno
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205137878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205137878
Tiivistelmä
Tässä työssä perehdytään kilpa-ajoneuvojen jousitusgeometriaan ja sen parantamiseen. Työssä jousitusta tutkitaan jousitusgeometria ohjelmalla, jolloin muutokset nähdään välittömästi.
Tutkimuksen kohteena on Ferrarin urheiluauto 308 GTB, joka on rakennettu asfalttirallia silmälläpitäen. Jousitusgeometrian suunnittelua rajoittavat historic-luokan säännöt, jotka kieltävät useampia muutostarpeessa olevien kohteiden muokkaamisen. Sääntöjen mukaan kaiken on näytettävä alkuperäiseltä (muutamia poikke-uksia lukuun ottamatta), joitakin osia saa vahvistaa ja ne ovat saatavilla luokitus-todistuksesta.
Työn pohjana on syksyllä 2011 projektiopinnoissa suoritetut työt Mäkelä Auto-Tuning Oy:lle, joissa mallinnettiin kohdeajoneuvon runkorakenne, jousituskomponentit ja turvakaaret tarkoilla mitoilla. Tämä antoi hyvät lähtökohdat tarkkojen lähtöarvojen määrittämiseen jousitusgeometriaohjelmaan.
Muutos kohteina ovat tässä työssä hammastangon kiinnityspaikka ja kolmiotukivarsien sisäpään kiinnityskohdat. Nämä muutokset voidaan toteuttaa muutosten näyttäessä alkuperäisiltä. Vakioauton jousitusgeometria on harvoin hyvä kilpailukäytössä ja tässä tapauksessa taipuisa vakiorunkorakenne on vahvistettu turvakaarilla ja muilla tukiosilla, jolloin alustageometria muuttuu alkuperäisestä käytöksestä. Kuitenkin perustana oleva ajoneuvo on urheilullinen automalli, joten odotettavissakin on, ettei kaikkia osa-alueita ole tarpeellista muuttaa. Joka tapauksessa kilpa-autot säädetään lopuksi aina kuljettajan toivomusten ja tuntemusten mukaan.
Tutkimuksen kohteena on Ferrarin urheiluauto 308 GTB, joka on rakennettu asfalttirallia silmälläpitäen. Jousitusgeometrian suunnittelua rajoittavat historic-luokan säännöt, jotka kieltävät useampia muutostarpeessa olevien kohteiden muokkaamisen. Sääntöjen mukaan kaiken on näytettävä alkuperäiseltä (muutamia poikke-uksia lukuun ottamatta), joitakin osia saa vahvistaa ja ne ovat saatavilla luokitus-todistuksesta.
Työn pohjana on syksyllä 2011 projektiopinnoissa suoritetut työt Mäkelä Auto-Tuning Oy:lle, joissa mallinnettiin kohdeajoneuvon runkorakenne, jousituskomponentit ja turvakaaret tarkoilla mitoilla. Tämä antoi hyvät lähtökohdat tarkkojen lähtöarvojen määrittämiseen jousitusgeometriaohjelmaan.
Muutos kohteina ovat tässä työssä hammastangon kiinnityspaikka ja kolmiotukivarsien sisäpään kiinnityskohdat. Nämä muutokset voidaan toteuttaa muutosten näyttäessä alkuperäisiltä. Vakioauton jousitusgeometria on harvoin hyvä kilpailukäytössä ja tässä tapauksessa taipuisa vakiorunkorakenne on vahvistettu turvakaarilla ja muilla tukiosilla, jolloin alustageometria muuttuu alkuperäisestä käytöksestä. Kuitenkin perustana oleva ajoneuvo on urheilullinen automalli, joten odotettavissakin on, ettei kaikkia osa-alueita ole tarpeellista muuttaa. Joka tapauksessa kilpa-autot säädetään lopuksi aina kuljettajan toivomusten ja tuntemusten mukaan.