Lapsen sosiaalisen toiminnan arviointi : Vanhemmille suunnattujen kyselylomakkeiden kartoittaminen
Niemelä, Sandra; Semberg, Ida (2021)
Niemelä, Sandra
Semberg, Ida
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102162368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102162368
Tiivistelmä
Sosiaalisen vuorovaikutuksen sujuminen on edellytys merkityksellisille ihmissuhteille, osallisuudelle ja tärkeää hyvinvoinnille. Haasteet sosiaalisissa tilanteissa voivat altistaa esimerkiksi rikollisuudelle ja eristäytymiselle nuoruusiässä. Lapsen toiminta sosiaalisissa tilanteissa vaihtelee tilanteesta riippuen ja toiminnan havainnointi antaa toimintaterapeutille
tietoa lapsen toiminnasta kyseisessä tilanteessa. Jotta voidaan paremmin ymmärtää lapsen
toiminnan muuntelua erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa ja tilannekohtaisten tekijöiden
merkitystä lapsen toimintaan, on tärkeää kerätä tietoa myös lapsen vanhemmilta sekä
muilta lähipiiriin kuuluvilta ihmisiltä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa vanhemmille suunnattuja kyselylomakkeita, joiden avulla arvioidaan lapsen toimintaa ja käyttäytymistä sosiaalisissa tilanteissa. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli löytää Siunsoten lastenpsykiatrian poliklinikan toimintaterapeutin ohjaaman ryhmäterapian kriteereihin sopiva arviointimenetelmä. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus, sillä tavoitteena oli kuvata tutkimuksen kohteena olevia arviointimenetelmiä mahdollisimman kattavasti. Tiedonhaussa käytettiin tietokantoina Cinahlia, Medlinea sekä Pubmedia. Hakua täydennettiin hakukone Google Scholarilla.
Kirjallisuuskatsauksessa esille nousi viisi arviointimenetelmää, joista yhteistyössä toimeksiantajan kanssa valittiin tarkasteltavaksi kolme. Menetelmät arvioivat lapsen käyttäytymistä sosiaalisissa tilanteissa vanhemman havainnoimana vahvuuksien sekä haasteiden näkökulmasta. Menetelmät eivät perustu toimintaterapian teoriataustaan ja ovat englanninkielisiä. Jatkotutkimusehdotuksena esitämme kehittämistyönä toteutettavaa kyselylomaketta toimeksiantajan käyttöön huomioiden ikä- ja kulttuurillinen sopivuus.
tietoa lapsen toiminnasta kyseisessä tilanteessa. Jotta voidaan paremmin ymmärtää lapsen
toiminnan muuntelua erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa ja tilannekohtaisten tekijöiden
merkitystä lapsen toimintaan, on tärkeää kerätä tietoa myös lapsen vanhemmilta sekä
muilta lähipiiriin kuuluvilta ihmisiltä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa vanhemmille suunnattuja kyselylomakkeita, joiden avulla arvioidaan lapsen toimintaa ja käyttäytymistä sosiaalisissa tilanteissa. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli löytää Siunsoten lastenpsykiatrian poliklinikan toimintaterapeutin ohjaaman ryhmäterapian kriteereihin sopiva arviointimenetelmä. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus, sillä tavoitteena oli kuvata tutkimuksen kohteena olevia arviointimenetelmiä mahdollisimman kattavasti. Tiedonhaussa käytettiin tietokantoina Cinahlia, Medlinea sekä Pubmedia. Hakua täydennettiin hakukone Google Scholarilla.
Kirjallisuuskatsauksessa esille nousi viisi arviointimenetelmää, joista yhteistyössä toimeksiantajan kanssa valittiin tarkasteltavaksi kolme. Menetelmät arvioivat lapsen käyttäytymistä sosiaalisissa tilanteissa vanhemman havainnoimana vahvuuksien sekä haasteiden näkökulmasta. Menetelmät eivät perustu toimintaterapian teoriataustaan ja ovat englanninkielisiä. Jatkotutkimusehdotuksena esitämme kehittämistyönä toteutettavaa kyselylomaketta toimeksiantajan käyttöön huomioiden ikä- ja kulttuurillinen sopivuus.