Suoraan sydämeen : Laadullinen tutkimus kohdeyleisöön tutustumisen keinona
Ruotsalainen, Priskilla (2012)
Ruotsalainen, Priskilla
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117760
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on laadullisen tutkimuksen hyödyntäminen oman av-tuotannon kohdeyleisöön tutustumisessa. Tavoitteena on soveltaa erilaisia tutkimusmetodeja, kuten haastatteluja ja havainnointia, kohdeyleisön tunteiden ja kokemusten löytämiseen, sekä kiinnittää huomiota kohdeyleisöymmärryksen tärkeyteen av-tuotannossa.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksena on, kuinka määritellä ja tutustua oman av-tuotannon kohdeyleisöön. Tavoitteena on oppia löytämään kokemuksia ja tunteita, joiden avulla kohdeyleisö saadaan samastumaan elokuvan tarinaan. Esimerkkitapauksena käytetään Tampereen tuberkuloosisäätiön ja Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kanssa yhteistyössä tehtyä tuberkuloosielokuvaprojektia. Projektin lopputuloksena on syntynyt kolme elokuvaa tuberkuloosista. Tätä projektia kuljetetaan läpi koko työn havainnollistamassa teoreettisia osioita.
Tuberkuloosiprojektin tavoitteena on ollut herättää keskustelua, lisätä valveutu-neisuutta sekä poistaa huonoa mainetta tuberkuloosin ympäriltä. Kohdeyleisö-nä projektissa ovat olleet nuoret maahanmuuttajat. Kyseessä ei ole valistuselo-kuva vaan uudenlainen heräte-elokuva, jonka myötä katsoja saa tunteiden kautta itse huomata asian olevan tärkeä sen sijaan, että se kerrottaisiin hänelle valistuksen kautta suoraan. Tämä luo katsojan ja esitetyn asian välille vahvemman tunnesiteen ja vaikuttaa näin ollen syvemmälle.
Laadullisista menetelmistä esitellään erilaisia haastattelukeinoja, havainnointi sekä narratiivinen tutkimus. Lisäksi pohditaan kohdeyleisön rajausta sekä oikean median löytämistä oman kohdeyleisön saavuttamiseksi. Tutkimuksessa kerrotaan lyhyesti menestyksen mittareista sekä mietitään tutkimustulosten soveltamista elokuvaan. Tuberkuloosprojektin avulla havainnollisestaan, kuinka esiteltyjä tutkimuskeinoja on käytetty elokuvan teon eri vaiheissa.
Tekijä kokee aiheen tärkeäksi elokuvan onnistuneen levityksen sekä halutun viestin perillesaamisen kannalta. Kohdeyleisöä pidetään usein vain pakollisena määrittelynä, johon ei myöhemmin tuotannossa muisteta kiinnittää huomiota. Tämän asian suhteen tekijä haluaa herättää lukijassa ajatuksia.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksena on, kuinka määritellä ja tutustua oman av-tuotannon kohdeyleisöön. Tavoitteena on oppia löytämään kokemuksia ja tunteita, joiden avulla kohdeyleisö saadaan samastumaan elokuvan tarinaan. Esimerkkitapauksena käytetään Tampereen tuberkuloosisäätiön ja Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kanssa yhteistyössä tehtyä tuberkuloosielokuvaprojektia. Projektin lopputuloksena on syntynyt kolme elokuvaa tuberkuloosista. Tätä projektia kuljetetaan läpi koko työn havainnollistamassa teoreettisia osioita.
Tuberkuloosiprojektin tavoitteena on ollut herättää keskustelua, lisätä valveutu-neisuutta sekä poistaa huonoa mainetta tuberkuloosin ympäriltä. Kohdeyleisö-nä projektissa ovat olleet nuoret maahanmuuttajat. Kyseessä ei ole valistuselo-kuva vaan uudenlainen heräte-elokuva, jonka myötä katsoja saa tunteiden kautta itse huomata asian olevan tärkeä sen sijaan, että se kerrottaisiin hänelle valistuksen kautta suoraan. Tämä luo katsojan ja esitetyn asian välille vahvemman tunnesiteen ja vaikuttaa näin ollen syvemmälle.
Laadullisista menetelmistä esitellään erilaisia haastattelukeinoja, havainnointi sekä narratiivinen tutkimus. Lisäksi pohditaan kohdeyleisön rajausta sekä oikean median löytämistä oman kohdeyleisön saavuttamiseksi. Tutkimuksessa kerrotaan lyhyesti menestyksen mittareista sekä mietitään tutkimustulosten soveltamista elokuvaan. Tuberkuloosprojektin avulla havainnollisestaan, kuinka esiteltyjä tutkimuskeinoja on käytetty elokuvan teon eri vaiheissa.
Tekijä kokee aiheen tärkeäksi elokuvan onnistuneen levityksen sekä halutun viestin perillesaamisen kannalta. Kohdeyleisöä pidetään usein vain pakollisena määrittelynä, johon ei myöhemmin tuotannossa muisteta kiinnittää huomiota. Tämän asian suhteen tekijä haluaa herättää lukijassa ajatuksia.