Muotoilu osana tuotekehitysprosessia
Lipponen, Eira (2012)
Lipponen, Eira
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205147934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205147934
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on laatia pohja muotoiluprosessin toiminta-mallille, niin että muotoilu tulisi osaksi tuotekehitysprosessia ja liiketoiminta- ja tuotekehitysstrategiaa. Prosessin lopputuloksena on yksinkertainen, tuotantotehokas ja käytettävä tuote.
Esimerkiksi toimintamallin rakentamisesta valitsin hotellihygieniapakkauksen uudistamisen.
Asiakaslähtöinen tuotekehitysprosessi vaatii asiakastiedon aktiivista keräämistä ja analysointia. Uuden toimintamallin tueksi kehittämistehtävänä tässä opinnäytetyössä oli haastatella erityyppisiä henkilöhygienia tuotteiden suuria ostajia, kuten laivayhtiöitä sekä hotelleja ja selvittää millai-sia tarpeita tulevaisuudessa on koskien huoneiden tai hyttien henkilöhygieniaratkaisuja. Lisäksi haastattelin muotoilijaa pakkauksen ja telineen toimivuudesta.
Tämän työn tarkoituksena on tuottaa tietoa, jonka avulla voidaan määrittää asiakkaiden tarpeet ja vaatimukset, jotta osaam-me tehdä oikeita kehitystoimenpiteitä pakkaukselle.
Onnistunut tuotekehitys vaatii toimintakeskeistä ja uudistushenkistä yrityskulttuuria, joten muotoilu tulee huomioida myös yrityksen toimintamallissa ja strategiassa. Kun muotoilu on tunnistettu olennaiseksi menestystekijäksi sekä yrityskulttuurin että tuotekehityksen osalta, voidaan lopputulokseltakin odottaa parasta menestystä.
Esimerkiksi toimintamallin rakentamisesta valitsin hotellihygieniapakkauksen uudistamisen.
Asiakaslähtöinen tuotekehitysprosessi vaatii asiakastiedon aktiivista keräämistä ja analysointia. Uuden toimintamallin tueksi kehittämistehtävänä tässä opinnäytetyössä oli haastatella erityyppisiä henkilöhygienia tuotteiden suuria ostajia, kuten laivayhtiöitä sekä hotelleja ja selvittää millai-sia tarpeita tulevaisuudessa on koskien huoneiden tai hyttien henkilöhygieniaratkaisuja. Lisäksi haastattelin muotoilijaa pakkauksen ja telineen toimivuudesta.
Tämän työn tarkoituksena on tuottaa tietoa, jonka avulla voidaan määrittää asiakkaiden tarpeet ja vaatimukset, jotta osaam-me tehdä oikeita kehitystoimenpiteitä pakkaukselle.
Onnistunut tuotekehitys vaatii toimintakeskeistä ja uudistushenkistä yrityskulttuuria, joten muotoilu tulee huomioida myös yrityksen toimintamallissa ja strategiassa. Kun muotoilu on tunnistettu olennaiseksi menestystekijäksi sekä yrityskulttuurin että tuotekehityksen osalta, voidaan lopputulokseltakin odottaa parasta menestystä.