Sosiaaliset mediat esiintyvien taiteilijoiden markkinoinnissa
Lietzen, Cia; Riikonen, Elina (2012)
Lietzen, Cia
Riikonen, Elina
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117680
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten esiintyvät taiteilijat markkinoivat palvelujaan ja minkälainen rooli sosiaalisilla medioilla siinä on. Teoriaosassa tutkitaan sosiaalista mediaa terminä, sen käyttömahdollisuuksia sekä Internetiä markkinoinnin kanavana. Haastattelujen avulla selvitimme, kuinka paljon sosiaalista mediaa käytetään markkinoinnissa ja mitkä muut markkinoinnin kanavat ovat tärkeitä erityisesti esiintyville taiteilijoille.
Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen. Tutkimukseemme haastateltiin kuutta eri taiteilijaa, jotka kaikki vastaavat markkinoinnistaan itse ja joiden yritystoiminta on pienimuotoista. Haastattelut toteutettiin kasvotusten sekä sähköpostin ja puhelimen välityksellä.
Tutkimuksen avulla saimme selville, että sosiaalisten medioiden käyttöä rajoittavat eniten epätietoisuus niiden toiminnasta sekä hallitsemattomuus. Tällä hetkellä eniten käytetään Facebookia ja toinen tärkeä markkinoinnin kanava on omat verkkosivut. Tietokoneiden ja Internetin käyttö lisääntyy kuitenkin koko ajan ja uskommekin sosiaalisten medioiden näyttelevän hyvin suurta osaa tulevaisuuden markkinointisuunnitelmissa.
Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen. Tutkimukseemme haastateltiin kuutta eri taiteilijaa, jotka kaikki vastaavat markkinoinnistaan itse ja joiden yritystoiminta on pienimuotoista. Haastattelut toteutettiin kasvotusten sekä sähköpostin ja puhelimen välityksellä.
Tutkimuksen avulla saimme selville, että sosiaalisten medioiden käyttöä rajoittavat eniten epätietoisuus niiden toiminnasta sekä hallitsemattomuus. Tällä hetkellä eniten käytetään Facebookia ja toinen tärkeä markkinoinnin kanava on omat verkkosivut. Tietokoneiden ja Internetin käyttö lisääntyy kuitenkin koko ajan ja uskommekin sosiaalisten medioiden näyttelevän hyvin suurta osaa tulevaisuuden markkinointisuunnitelmissa.