Henkilöauton madaltamisen vaikutukset tärinään
Harmanen, Antti (2012)
Harmanen, Antti
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107561
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli tutkia henkilöauton jousitusmuutoksilla madaltamisen vaikutuksia tärinään. Kohdeautona käytettiin Volkswagen Golf III -henkilöautoa, jossa verrattiin vakioalustan ja madalletun alustan tärinäarvoja. Testeissä käytettiin myös muita henkilöautoja vertailukohtien saamiseksi.
Alussa selvitettiin, mitä lainsäädännössä sanotaan auton rakenteen muuttamisesta alustan osalta. Sen jälkeen tehtiin suunnitelma, miten tärinätestaukset tullaan suorittamaan. Testeissä päätin ajaa erilaisilla teillä eri nopeuksilla. Näin sain tärinäarvot eri olosuhteissa. Päätin myös tutkia pyörien suuntauksen muutokset madalletun ja alkuperäisen alustan välillä.
Muutokset tehtiin vasta, kun vakioalustasta oli saatu tarvittavat arvot ja testaustulokset. Muutosten jälkeen autoa testattiin samalla tavalla kuin vakioalustaisena.
Testeissä onnistuttiin hyvin, ja selvistä tuloksista oli hyvä analysoida. Kun autoa madalletaan tärinä voimistuu 12-26 % riippuen tien pinnasta ja käytetystä ajonopeudesta.
Kehitysideoita syntyi paljon työn loppupuolella ja näistä voi kehittää jatkoideoita erilaisiin testausmentelmiin.
Alussa selvitettiin, mitä lainsäädännössä sanotaan auton rakenteen muuttamisesta alustan osalta. Sen jälkeen tehtiin suunnitelma, miten tärinätestaukset tullaan suorittamaan. Testeissä päätin ajaa erilaisilla teillä eri nopeuksilla. Näin sain tärinäarvot eri olosuhteissa. Päätin myös tutkia pyörien suuntauksen muutokset madalletun ja alkuperäisen alustan välillä.
Muutokset tehtiin vasta, kun vakioalustasta oli saatu tarvittavat arvot ja testaustulokset. Muutosten jälkeen autoa testattiin samalla tavalla kuin vakioalustaisena.
Testeissä onnistuttiin hyvin, ja selvistä tuloksista oli hyvä analysoida. Kun autoa madalletaan tärinä voimistuu 12-26 % riippuen tien pinnasta ja käytetystä ajonopeudesta.
Kehitysideoita syntyi paljon työn loppupuolella ja näistä voi kehittää jatkoideoita erilaisiin testausmentelmiin.