Opiskelijan kokemuksia valmentavasta ja kuntouttavasta opetuksesta ja ohjauksesta
Rosenberg, Marjukka; Repo, Helena (2012)
Rosenberg, Marjukka
Repo, Helena
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205127843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205127843
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kerätä opiskelijoiden kokemuksia valmentavasta ja kuntouttavasta opetuksesta ja ohjauksesta Piippolan ammatti- ja kulttuuriopistossa. Toimeksiantajana oli oppilaitos.
Työ on tehty laadullisena opinnäytetyönä. Laadullisen tutkimuksen tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, jolla kerättiin tietoa opiskelijoiden kokemuksista.
Tutkimustulosten mukaan valmentava ja kuntouttava opetus ja ohjaus on täyttänyt opetussuunnitelmassa asetetut tavoitteet. Opetus ja ohjaus on ollut suurelta osin kuntouttavaa. Erityisesti sosiaalinen kuntoutus nousi esiin opiskelijoiden vastauksissa. Opiskelijoiden elämänhallinta, itsetuntemus ja rohkeus lisääntyivät koulutuksen myötä. Opiskelijat, jotka kokivat koulutuksen valmentavana, saivat vahvistusta omalle osaamiselleen ja urasuunnitelmilleen.
Tutkimuksessa nousi keskeisesti esiin oppilaitoksen opiskelijoille antama tuki. Opettajien, kuraattorin, opinto-ohjaajan ja asuntolanvalvojien tuki koettiin tärkeäksi.
Tutkimuksessa nostettiin esiin koulutuksen kehittämistarpeet. Kehittämistarpeet nousivat nimenomaan opiskelijoiden kokemuksista. Piippolan ammatti- ja kulttuuriopisto voi hyödyntää tutkimustuloksia kehittäessään valmentavaa ja kuntouttavaa opetusta ja ohjausta.
Työ on tehty laadullisena opinnäytetyönä. Laadullisen tutkimuksen tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, jolla kerättiin tietoa opiskelijoiden kokemuksista.
Tutkimustulosten mukaan valmentava ja kuntouttava opetus ja ohjaus on täyttänyt opetussuunnitelmassa asetetut tavoitteet. Opetus ja ohjaus on ollut suurelta osin kuntouttavaa. Erityisesti sosiaalinen kuntoutus nousi esiin opiskelijoiden vastauksissa. Opiskelijoiden elämänhallinta, itsetuntemus ja rohkeus lisääntyivät koulutuksen myötä. Opiskelijat, jotka kokivat koulutuksen valmentavana, saivat vahvistusta omalle osaamiselleen ja urasuunnitelmilleen.
Tutkimuksessa nousi keskeisesti esiin oppilaitoksen opiskelijoille antama tuki. Opettajien, kuraattorin, opinto-ohjaajan ja asuntolanvalvojien tuki koettiin tärkeäksi.
Tutkimuksessa nostettiin esiin koulutuksen kehittämistarpeet. Kehittämistarpeet nousivat nimenomaan opiskelijoiden kokemuksista. Piippolan ammatti- ja kulttuuriopisto voi hyödyntää tutkimustuloksia kehittäessään valmentavaa ja kuntouttavaa opetusta ja ohjausta.