Lääkehoidon koulutusmalli vanhustyötä tekeville lähihoitajille
Rantanen, Irene (2012)
Rantanen, Irene
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148032
Tiivistelmä
Jokainen potilaan hoitoon osallistuva vastaa potilasturvallisuuden toteutumisesta omalta osaltaan. Ammatillinen osaaminen on potilasturvallisuuden, ja näin ollen myös lääkitysturvallisuuden, edellytys.
Vanhuksen lääkehoidon koulutusmallin kehittäminen (VaLKe) –projektin tavoitteena oli tuottaa lääkehoidon koulutusmalli vanhustyötä tekeville lähihoitajille ja tarkoituksena oli lisätä sekä tukea lähihoitajien lääkehoidon osaamista ympärivuorokautisessa hoidossa.
Empiirinen osio koostui Perusosaamisen varmentamisen tuloksista, HaiPro-ilmoituksista sekä Vanhuksen turvallinen lääkehoito –kyselystä. Kyselyn tavoitteena oli tuottaa tietoa lähihoitajien vanhuksen lääkehoidon täydennyskoulutustarpeesta ja oppimisen kannalta parhaista oppimistavoista. Tarkoituksena oli selvittää vanhuksen lääkehoidon koulutusmallin sisällön osa-alueet ja kuvata lähihoitajien itsearviointia lääkehoidon osaamisesta. Kyselyn kohderyhmänä olivat ympärivuorokautisen hoidon lähihoitajat (n = 118). Aineiston tilastollinen analyysi toteutettiin Excel-taulukkolaskentaohjelmaa käyttäen. Aineistoa kuvattiin prosentuaalisen osuuden (%) avulla. Vastaajat arvioivat osaamisensa tasolle kehittynyt aloittelija ja täydennyskoulutustarve ilmeni kyselyn kaikilla osa-alueilla.
Jatkuva non-stop –periaatteella toteutuva lääkehoidon koulutus nähtiin lääkitysturvallisuutta parantavana menetelmänä. Koulutusmallin laatiminen toimi kehittämismenetelmänä, jonka tavoitteena oli tukea ja lisätä niin lähihoitajien kuin sairaanhoitajienkin olemassa olevaa lääkehoidon osaamista.
Vanhuksen lääkehoidon koulutusmallin kehittäminen (VaLKe) –projektin tavoitteena oli tuottaa lääkehoidon koulutusmalli vanhustyötä tekeville lähihoitajille ja tarkoituksena oli lisätä sekä tukea lähihoitajien lääkehoidon osaamista ympärivuorokautisessa hoidossa.
Empiirinen osio koostui Perusosaamisen varmentamisen tuloksista, HaiPro-ilmoituksista sekä Vanhuksen turvallinen lääkehoito –kyselystä. Kyselyn tavoitteena oli tuottaa tietoa lähihoitajien vanhuksen lääkehoidon täydennyskoulutustarpeesta ja oppimisen kannalta parhaista oppimistavoista. Tarkoituksena oli selvittää vanhuksen lääkehoidon koulutusmallin sisällön osa-alueet ja kuvata lähihoitajien itsearviointia lääkehoidon osaamisesta. Kyselyn kohderyhmänä olivat ympärivuorokautisen hoidon lähihoitajat (n = 118). Aineiston tilastollinen analyysi toteutettiin Excel-taulukkolaskentaohjelmaa käyttäen. Aineistoa kuvattiin prosentuaalisen osuuden (%) avulla. Vastaajat arvioivat osaamisensa tasolle kehittynyt aloittelija ja täydennyskoulutustarve ilmeni kyselyn kaikilla osa-alueilla.
Jatkuva non-stop –periaatteella toteutuva lääkehoidon koulutus nähtiin lääkitysturvallisuutta parantavana menetelmänä. Koulutusmallin laatiminen toimi kehittämismenetelmänä, jonka tavoitteena oli tukea ja lisätä niin lähihoitajien kuin sairaanhoitajienkin olemassa olevaa lääkehoidon osaamista.