Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Yritysten yhteiskuntavastuu – edistystä vai silmänlumetta?

Kanerva, Marina (2012)

 
Avaa tiedosto
Kanerva_Marina.pdf (567.9Kt)
Lataukset: 


Kanerva, Marina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205147991
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli löytää näyttöä, toimivatko suomalaiset yritykset ympäröivää yhteisöä ajatellen vastuullisesti vai onko yhteiskuntavastuu pelkästään tapa miellyttää omia sidosryhmiään. Työssä selvitettiin yhteiskuntavastuun roolia yrityksien liiketoiminnassa Suomessa ja sen kehitystä vuosien 2003 ja 2009 välillä.

Työ muodostaa ketjumallin, jossa teoriataustan rinnalla on käytetty esimerkkejä lehtiartikkeleista. Johdannossa on määritelty työn lähtökohdat. Käsite-osiossa löytyy perustietoja yhteiskuntavastuusta. Tietoihin kirjallisuudesta on linkitetty esimerkkejä lehtiartikkeleista eli yhteiskuntavastuun soveltamisesta käytäntöön. Näissä osioissa on tarkisteltu arvojen, yhteiskuntavastuuraporttien, johdon, sidosryhmien ja julkisuuskuvan roolia vastuullisen toiminnan osana ja niiden vaikutusta kestävään kehitykseen. Toiseksi viimeisessä osiossa esitetään analyysin tuloksia. Yhteenvedossa esitetään kirjoittajan omia johtopäätöksiä kirjallisuuden ja aineiston pohjalta.

Opinnäytetyö perustuu aineiston eli lehtiartikkeleiden analyysiin. Aineisto kerättiin yhteiskuntavastuun aiheen mukaan suomalaisista lehdistä useimman kuukauden ajan. Lukemisen jälkeen artikkeleista löydetty tieto integroitiin kaikkiin teoriaosioihin.

Analyysin tuotoksena oli selvä näyttö yhteiskuntavastuun kehittämisestä. Sen perusteella suomalaiset yritykset ovat omaksuneet hyvin yhteiskuntavastuun ja onnistuneet löytämään itselleen sopivat hyväntekeväisyyskohteet ja sulauttamaan vastuullisen toiminnan osaksi liiketoimintaa. Näyttöä löytyi myös puutteellisesta vastuullisuudesta. Aineiston mukaan vastuullinen toiminta auttaa yritystä paremmin ennakoimaan tulevaa ja parantamaan uudistuskykyään. Näin kehitetään yrityskuvaa ja maine kasvaa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste