Electrical heater for charge air conditioning on a research engine
Wasberg, Henrik (2012)
Wasberg, Henrik
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204265267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204265267
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Wärtsilälle, Testing & Performance yksikölle (T&P). T&P kuuluu R&D:hen ja työ on suoritettu Waskiluoto Validation Centerissä, joka on moottorilaboratorio. Työhön kuuluu suunnitella, mitoittaa ja asentaa sähköinen ahtoilman lämmitin kehitysmoottorille. Jotta tehoa pystyttäisiin tarkasti säätämään lämmittimelle, tarvitaan säätökaappi, jota ohjataan PLC-järjestelmän kautta.
Sähköinen ahtoilman lämmitin on asennettu nykyisten nestemäisten lämmittimien jälkeen ja mitoitettu prosessin tarpeisiin. PLC-ja Morphee-systeemit on ohjelmoitu valvomaan ja ohjamaan lämmitintä. Morphee on käyttäjälle tarkoitettu moottorin käyttöliittymä ja ohjelmoitu ja suunniteltu aikaansaamaan helppo ja selkeä käyttö sähköisestä lämmittimestä.
Sähköista ahtoilman lämmitintä tullaan käyttämään jatkossa testeissä, joissa tarvitaan korkeaa ahtoilman lämpötilaa ja startattaessa, että saataisiin haluttu ahtoilman lämpötila nopeammin ja säästettäisiin aikaa. Opinnäytetyön lopputulos on hyvin toimiva sähköinen ahtoilman lämmitin, jolla on hyvät säätömahdollisuudet ja jota on suhteellisen helppo käyttää.
Tämä opinnäytetyö on tehty Wärtsilälle, Testing & Performance yksikölle (T&P). T&P kuuluu R&D:hen ja työ on suoritettu Waskiluoto Validation Centerissä, joka on moottorilaboratorio. Työhön kuuluu suunnitella, mitoittaa ja asentaa sähköinen ahtoilman lämmitin kehitysmoottorille. Jotta tehoa pystyttäisiin tarkasti säätämään lämmittimelle, tarvitaan säätökaappi, jota ohjataan PLC-järjestelmän kautta.
Sähköinen ahtoilman lämmitin on asennettu nykyisten nestemäisten lämmittimien jälkeen ja mitoitettu prosessin tarpeisiin. PLC-ja Morphee-systeemit on ohjelmoitu valvomaan ja ohjamaan lämmitintä. Morphee on käyttäjälle tarkoitettu moottorin käyttöliittymä ja ohjelmoitu ja suunniteltu aikaansaamaan helppo ja selkeä käyttö sähköisestä lämmittimestä.
Sähköista ahtoilman lämmitintä tullaan käyttämään jatkossa testeissä, joissa tarvitaan korkeaa ahtoilman lämpötilaa ja startattaessa, että saataisiin haluttu ahtoilman lämpötila nopeammin ja säästettäisiin aikaa. Opinnäytetyön lopputulos on hyvin toimiva sähköinen ahtoilman lämmitin, jolla on hyvät säätömahdollisuudet ja jota on suhteellisen helppo käyttää.