Opetusteknologian uudet tuulet : Vertaileva tutkimus interaktiivisten laitteiden soveltuvuudesta opetuskäyttöön
Hummelholm, Hanne (2012)
Hummelholm, Hanne
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148044
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli osa opetushallituksen Meidän koulu 3.0 -hanketta, joka toteutettiin Lempäälässä peruskoulun ja lukion puolella ja jolla pyrittiin oppimisympäristöjen kehittämiseen. Opinnäytetyössä tutkittiin uusia opetusteknologioita ja niiden pedagogisia käyttöarvoja. Työn tutkimuksellinen osuus tapahtui vertailemalla kahta interaktiivista esitysteknologiaa ja niiden ohjelmistojen käyttömahdollisuuksia pedagogisesti ja teknisesti. Työn näkökulma oli kartoittava ja taustoittava. Tutkittavat laitteet olivat Prometheanin interaktiivinen taulu ja Epsonin interaktiivinen projektori sekä niissä käytetyt ohjelmistot ActivInspire ja WizTeach. Näistä saatua tietoa käytetään hankkeen jälkeen mahdollisien uusien laitehankintojen perustana.
Työn toiminnallinen osuus koostui kahdesta havainnointitilanteesta, omakohtaisesta laitteisiin tutustumisesta sekä neljästä opettajien haastattelusta. Havainnoinnin kautta tutustuttiin laitteiden käyttöön yleisesti. Omakohtaisella tutkimisella saatiin kokemusperäistä tietoa, jota pystyttiin vertaamaan haastatteluiden kautta saatuun informaatioon. Näitä vertaamalla saatiin kerättyä tavoitteellista tietoa laitteiden ja ohjelmistojen käytöistä.
Teoriapohjana työssä käytettiin opetusteknologiasta ja oppimisympäristöistä kertovaa kirjallisuutta ja aikaisemmin tehtyjen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tutkimusten raportteja. Teoriapohjan, kokemusten ja haastattelujen kautta muodostettiin laitteista ja niiden soveltuvuudesta mielipiteitä ja johtopäätöksiä.
Tämän opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena voidaan esittää, että tarkastelun kohteena olleet interaktiiviset laitteet ja niiden ohjelmistot sisältävät paljon samanlaisia piirteitä. Pieniä eroja kuitenkin löytyi, ja niiden kautta pystyttiin tekemään johtopäätöksiä. Johtopäätökset osoittavat, että Promethean sopii paremmin alakouluille ja Epson yläkouluille ja lukioon. Sen lisäksi koettiin, että interaktiiviset laitteet tuovat opetukseen lisäarvoa havainnollistamiseen, opetusmateriaalien jakamiseen oppilaille, vuorovaikutukseen sekä opetustapojen vaihteluun.
Työn toiminnallinen osuus koostui kahdesta havainnointitilanteesta, omakohtaisesta laitteisiin tutustumisesta sekä neljästä opettajien haastattelusta. Havainnoinnin kautta tutustuttiin laitteiden käyttöön yleisesti. Omakohtaisella tutkimisella saatiin kokemusperäistä tietoa, jota pystyttiin vertaamaan haastatteluiden kautta saatuun informaatioon. Näitä vertaamalla saatiin kerättyä tavoitteellista tietoa laitteiden ja ohjelmistojen käytöistä.
Teoriapohjana työssä käytettiin opetusteknologiasta ja oppimisympäristöistä kertovaa kirjallisuutta ja aikaisemmin tehtyjen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tutkimusten raportteja. Teoriapohjan, kokemusten ja haastattelujen kautta muodostettiin laitteista ja niiden soveltuvuudesta mielipiteitä ja johtopäätöksiä.
Tämän opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena voidaan esittää, että tarkastelun kohteena olleet interaktiiviset laitteet ja niiden ohjelmistot sisältävät paljon samanlaisia piirteitä. Pieniä eroja kuitenkin löytyi, ja niiden kautta pystyttiin tekemään johtopäätöksiä. Johtopäätökset osoittavat, että Promethean sopii paremmin alakouluille ja Epson yläkouluille ja lukioon. Sen lisäksi koettiin, että interaktiiviset laitteet tuovat opetukseen lisäarvoa havainnollistamiseen, opetusmateriaalien jakamiseen oppilaille, vuorovaikutukseen sekä opetustapojen vaihteluun.