Musik under Tredje riket : En studie i nationalsocialisternas syn på musik före och under andra världskriget
Sten, Christine (2012)
Sten, Christine
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205015671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205015671
Tiivistelmä
Avhandlingens syfte är att genom litteraturstudier belysa hur musiklivet i Tyskland såg ut under Tredje riket. Studiens frågeställningar handlar om hurudan musik som var förbjuden, vilken musik som ansågs vara ”äkta” tysk musik, och på vilka grunder det var så. Jag ämnar också undersöka hur nationalsocialisterna försökte skapa ny ”äkta” arisk musik.
Studiens resultat tyder på att musik och musikaliska kriterier bestämdes av nationalsocialisterna på basen av ras- och religionsfrågor. The aim of this research is to find out what the musical life in Germany was like during the Third Reich. The questions in this thesis are about what kind of music was prohibited and what kind of music was considered as “real” German music, and on what grounds. I shall also examine how the Nazis attempted to create a new “real” Aryan music.
Study findings suggest that music and musical criteria were determined by the Nazis on the basis of racial and religious issues.
Studiens resultat tyder på att musik och musikaliska kriterier bestämdes av nationalsocialisterna på basen av ras- och religionsfrågor.
Study findings suggest that music and musical criteria were determined by the Nazis on the basis of racial and religious issues.