Visuaalinen identiteetti Haaga-Helian Space Tourism Forum Porvoo -tapahtumalle
Lindman, Anna (2021)
Lindman, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102252690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102252690
Tiivistelmä
Haaga-Helian englanninkielinen Space Tourism Forum Porvoo -tapahtuma järjestettiin ensikertaa marraskuussa 2020. Sen tarkoituksena oli esitellä avaruusturismi osana ilmailualan koulutusta sekä luoda vuosittainen verkostoitumiskanava avaruusmatkailusta kiinnostuneille. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda tapahtumalle sitä täydentävä visuaalinen ilme, sisältäen logon, värit, typografian sekä muut elementit. Toimeksianto aloitettiin syyskuun 2020 alussa, jonka jälkeen visuaalisen ilmeen tuli olla valmis syyskuun puoliväliin mennessä. Opinnäytetyön loppuproduktina visuaaliselle ilmeelle tuli luoda lisäksi graafinen ohjeistus, joka sisältäisi selkeät ja ymmärrettävät ohjeet visuaalisten elementtien yhtenäiseen käyttöön myös tulevina vuosina.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tutustuttiin visuaalisen ilmeen suunnittelua tukeviin tärkeimpiin käsitteisiin niin brändäyksen kuin visuaalisen ilmeen aihepiireistä. Teorian pohjalta havaittiin muun muassa brändin ja sen visuaalisten elementtien ominaisuuksien olevan suorassa yhteydessä brändin identiteettiin. Hyötyäkseen tästä havainnosta kolmannessa teoriaosuudessa perehdyttiin Kapfererin brändi-identiteettiprismaan sekä Tuplatimantti- ja Design Sprint -prosessimalleihin. Näiden mallien avulla muodostettiin toiminnallisessa osuudessa noudatettu visuaalisen ilmeen suunnitteluprosessi, jonka avulla toimeksiantajille pystyttiin toimittamaan perustellut ehdotukset visuaalisesta ilmeestä halutussa kahden viikon aikataulussa.
Toiminnallisen osuuden suunnitteluprosessi koostui neljästä vaiheesta – ongelman analysoinnista ja kiteyttämisestä sekä ratkaisun ideoinnista ja toimituksesta. Prosessi aloitettiin esittämällä tapahtumanjärjestäjille kysely tapahtuman sisällöstä ja tarkoituksesta. Lisäksi aiheeseen paneuduttiin tutkimalla avaruusturismia artikkelien ja visuaalisten mielikuvien avulla. Taustatutkimuksen pohjalta tapahtumalle hahmoteltiin visuaalisen ilmeen ideointia tukeva brändi-identiteetti. Taustatekijöiden perusteella visuaaliselle ilmeelle kiteytettiin tavoitteita ja rajoitteita, joiden avulla visuaalisen ilmeen elementit voitiin suunnitella perustellusti ja brändi-identiteettilähtöisesti. Ideointi toteutettiin tunnuspainotteisesti, eli muut visuaalisen ilmeen elementit suunniteltiin valittujen tunnusten ympärille.
Toimeksiantajille esiteltiin kaksi ehdotusta visuaalisesta identiteetistä, joista jatkokehitettiin saadun palautteen perusteella tapahtuman lopullinen visuaalinen ilme. Graafista ohjeistusta päivitettiin joustavasti syksyn aikana ilmenneiden tarpeiden mukaisesti. Kirjallinen opinnäytetyöprosessi alkoi marraskuussa 2020 ja loppui helmikuussa 2021. Opinnäytetyön kirjallisen ja toiminnallisen osuuden toteuttamisen aikaerosta huolimatta sekä toimeksiantaja että opinnäytetyöntekijä kokivat työn tavoitteet hyvin saavutetuiksi.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tutustuttiin visuaalisen ilmeen suunnittelua tukeviin tärkeimpiin käsitteisiin niin brändäyksen kuin visuaalisen ilmeen aihepiireistä. Teorian pohjalta havaittiin muun muassa brändin ja sen visuaalisten elementtien ominaisuuksien olevan suorassa yhteydessä brändin identiteettiin. Hyötyäkseen tästä havainnosta kolmannessa teoriaosuudessa perehdyttiin Kapfererin brändi-identiteettiprismaan sekä Tuplatimantti- ja Design Sprint -prosessimalleihin. Näiden mallien avulla muodostettiin toiminnallisessa osuudessa noudatettu visuaalisen ilmeen suunnitteluprosessi, jonka avulla toimeksiantajille pystyttiin toimittamaan perustellut ehdotukset visuaalisesta ilmeestä halutussa kahden viikon aikataulussa.
Toiminnallisen osuuden suunnitteluprosessi koostui neljästä vaiheesta – ongelman analysoinnista ja kiteyttämisestä sekä ratkaisun ideoinnista ja toimituksesta. Prosessi aloitettiin esittämällä tapahtumanjärjestäjille kysely tapahtuman sisällöstä ja tarkoituksesta. Lisäksi aiheeseen paneuduttiin tutkimalla avaruusturismia artikkelien ja visuaalisten mielikuvien avulla. Taustatutkimuksen pohjalta tapahtumalle hahmoteltiin visuaalisen ilmeen ideointia tukeva brändi-identiteetti. Taustatekijöiden perusteella visuaaliselle ilmeelle kiteytettiin tavoitteita ja rajoitteita, joiden avulla visuaalisen ilmeen elementit voitiin suunnitella perustellusti ja brändi-identiteettilähtöisesti. Ideointi toteutettiin tunnuspainotteisesti, eli muut visuaalisen ilmeen elementit suunniteltiin valittujen tunnusten ympärille.
Toimeksiantajille esiteltiin kaksi ehdotusta visuaalisesta identiteetistä, joista jatkokehitettiin saadun palautteen perusteella tapahtuman lopullinen visuaalinen ilme. Graafista ohjeistusta päivitettiin joustavasti syksyn aikana ilmenneiden tarpeiden mukaisesti. Kirjallinen opinnäytetyöprosessi alkoi marraskuussa 2020 ja loppui helmikuussa 2021. Opinnäytetyön kirjallisen ja toiminnallisen osuuden toteuttamisen aikaerosta huolimatta sekä toimeksiantaja että opinnäytetyöntekijä kokivat työn tavoitteet hyvin saavutetuiksi.