Gruppen som resurs i violinundervisningen : Gruppundervisning inom Suzukimetoden och Colourstrings-metoden
Koskinen, Evelina (2012)
Koskinen, Evelina
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107431
Tiivistelmä
Studien handlar om gruppundervisning inom Suzukimetoden och
Colourstrings-metoden. Syftet med studien är att illustrera hur gruppundervisning kan tillämpas i respektive metod samt att redogöra för hur elevens inlärning kan påverkas av gruppundervisningen med utgångspunkt ifrån gemenskap och motivation. Undersökningen skall även ge läsaren en överblick över metodernas uppkomst, primära faktorer i undervisningen samt metodernas målsättningar.
Studien är empirisk och grundar sig på litteraturstudier, fyra intervjuer av aktiva pedagoger samt observationer av gruppundervisning. Undersökningen visar på att gruppundervisning anses vara en viktig del av den instrumentala undervisningen inom metoderna och att pedagogerna oavsett metod har relativt lika värderingar och
målsättningar med undervisningen. This thesis is about group teaching within the Suzuki method and the Colourstrings method. The aim of the thesis is to illustrate how group teaching can be practiced in both methods and to describe how the student´s learning might be affected by the group teaching in the aspect of cohesion and
motivation. The research should also present an overview of the origin and the beginning of the methods as well as the primary elements and the ambition of the methods.
The thesis is empirical and based on literature sources in addition to four qualitative interviews with active teachers as well as observations of group teaching. The conclusion of the study indicates that group teaching is considered an important part of the instrumental teaching. Furthermore the
teachers have got somewhat the same valuations and ambitions with their teaching, regardless which method they use.
Colourstrings-metoden. Syftet med studien är att illustrera hur gruppundervisning kan tillämpas i respektive metod samt att redogöra för hur elevens inlärning kan påverkas av gruppundervisningen med utgångspunkt ifrån gemenskap och motivation. Undersökningen skall även ge läsaren en överblick över metodernas uppkomst, primära faktorer i undervisningen samt metodernas målsättningar.
Studien är empirisk och grundar sig på litteraturstudier, fyra intervjuer av aktiva pedagoger samt observationer av gruppundervisning. Undersökningen visar på att gruppundervisning anses vara en viktig del av den instrumentala undervisningen inom metoderna och att pedagogerna oavsett metod har relativt lika värderingar och
målsättningar med undervisningen.
motivation. The research should also present an overview of the origin and the beginning of the methods as well as the primary elements and the ambition of the methods.
The thesis is empirical and based on literature sources in addition to four qualitative interviews with active teachers as well as observations of group teaching. The conclusion of the study indicates that group teaching is considered an important part of the instrumental teaching. Furthermore the
teachers have got somewhat the same valuations and ambitions with their teaching, regardless which method they use.