Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Modellering och simulering av framdrivningssystem för elektriska fordon

Tuure, Rodney (2012)

 
Avaa tiedosto
Tuure_Rodney.pdf (3.578Mt)
Lataukset: 


Tuure, Rodney
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107568
Tiivistelmä
För att minska människans användning av fossila bränslen så forskas det mycket i att hitta alternativa lösningar. En lösning till detta skulle vara att man använder en helt elektrisk lösning för framdrivningen av de fordonen som används. Det här är ingen ny lösning men det är först nu som den har blivit intressant att använda, eftersom teknologin inom detta har gjort stora framsteg. Största hindret i dagens läge är energikällan som ska förse fordonet med den energi som behövs.

Detta examensarbete består av en teoretisk del och en praktisk del. Syftet med examensarbetet var att skapa en simuleringsmodell av framdrivningssystem för elektriska fordon. Detta gjordes med hjälp av MATLAB och Simulink, vilket krävde undersökning av olika teknologier och komponenter som finns tillgängliga och som används i elektriska fordon idag. Fördelarna och nackdelarna med dessa teknologier och komponenter beskrivs. Målet var att få fungerande modeller med olika typer av elmotorer och batterityper som används i dagens elfordon. Examensarbetet resulterade i två fungerande simuleringsmodeller för simulering av framdrivningssystemet för ett elektriskt fordon.
 
To reduce the use of fossil fuels a lot of research is carried out to find alternative solutions. One solution would be to use a completely electric solution for the propulsion of the vehicles used today. This is not a new solution, but it is getting more interesting because of the progress that has been made in the technology used today. The biggest obstacle is the energy source that is needed to provide the vehicle with the necessary energy.

My thesis consists of a theoretical and a practical part. The purpose is to create a simulation model of the propulsion system for electric vehicles. This was done by using MATLAB and Simulink, which required examining the different technologies and components available and used in electric vehicles today. The advantages and disadvantages of these technologies and components are described in this thesis. The goal is to make working models of different types of electric motors and battery types used in today's electric vehicles. The thesis resulted in two functional simulation models for the simulation of the propulsion system for an electric vehicle.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste