Käsikirja päiväleirien ohjaajille
Väisänen, Noora (2012)
Väisänen, Noora
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205127857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205127857
Tiivistelmä
Toteutan opinnäyteyöni toiminnallisena ja sen tuotoksena syntyy työelämän tarpeiden pohjalta muotoiltu käsikirja päiväleiriohjaajille. Käsikirja käsittelee leiriohjaajan työnkuvaan kuuluvia asioita, kuten koulutuksia, suunnittelu- ja ohjaamistyötä sekä leirin kulkua ja sen edetessä huomioitavia asioita. Käsikirjan päätavoitteena on toimia päiväleiriohjaajien työkaluna ja työelämän opetusmateriaalina leiriohjaajien koulutuksissa keväästä 2012 lähtien.
Käsikirja on ajankohtainen, sillä päiväleiritoiminta on kasvanut lähivuosina. Päiväleirit tarjoavat erilaisen vaihtoehdon kauan suosiossa olleille yöleireille. Päiväleiritoimintaa voidaan verrata koulun iltapäiväkerhotoimintaan. Se on suunnattu 7-10-vuotiaille lapsille ja toiminta-aika on 9-15. Päiväleirien suosio on kasvanut etenkin kesän alkuviikkoina, jolloin lasten vanhemmat ovat töissä. Pienille koululaisille päiväleirit mahdollistavat turvallisen tavan tutustua leirielämään sekä tarjoavat virikkeellistä ja kesäistä tekemistä lapsille. Yhteistyössä työelämän kanssa tekemäni käsikirja on kehittää päiväleirityötä. Panostamalla päiväleiriohjaajien koulutuksiin ja työhön perehdyttämiseen pystytään parantamaan päiväleirien laatua. Onnistuneen leirikokemuksen luominen lapsille on pitkälti leiriohjaajien käsissä.
Opinnäyteyöraporttini koostuu tietoperustasta, tuotoksen esittelystä ja sen eri työvaiheiden kuvaamisesta. Olen hyödyntänyt käsikirjaa tehdessäni omaa kokemustani päiväleiriohjaajana työskentelystä, sosionomin opinnoissa aiemmin keräämääni materiaalia ja tietämystä. Tein yhteistyötä työelämän kanssa sekä hain tietoperustan täydentämään ja tukemaan aiempaa osaamistani ja teoriatietoani aihepiiristä.
Käsikirja on ajankohtainen, sillä päiväleiritoiminta on kasvanut lähivuosina. Päiväleirit tarjoavat erilaisen vaihtoehdon kauan suosiossa olleille yöleireille. Päiväleiritoimintaa voidaan verrata koulun iltapäiväkerhotoimintaan. Se on suunnattu 7-10-vuotiaille lapsille ja toiminta-aika on 9-15. Päiväleirien suosio on kasvanut etenkin kesän alkuviikkoina, jolloin lasten vanhemmat ovat töissä. Pienille koululaisille päiväleirit mahdollistavat turvallisen tavan tutustua leirielämään sekä tarjoavat virikkeellistä ja kesäistä tekemistä lapsille. Yhteistyössä työelämän kanssa tekemäni käsikirja on kehittää päiväleirityötä. Panostamalla päiväleiriohjaajien koulutuksiin ja työhön perehdyttämiseen pystytään parantamaan päiväleirien laatua. Onnistuneen leirikokemuksen luominen lapsille on pitkälti leiriohjaajien käsissä.
Opinnäyteyöraporttini koostuu tietoperustasta, tuotoksen esittelystä ja sen eri työvaiheiden kuvaamisesta. Olen hyödyntänyt käsikirjaa tehdessäni omaa kokemustani päiväleiriohjaajana työskentelystä, sosionomin opinnoissa aiemmin keräämääni materiaalia ja tietämystä. Tein yhteistyötä työelämän kanssa sekä hain tietoperustan täydentämään ja tukemaan aiempaa osaamistani ja teoriatietoani aihepiiristä.