ICO online -verkkokurssin evaluointi suomalaisen opettajan näkökulmasta
Roth, Pia-Christina (2012)
Roth, Pia-Christina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148097
Tiivistelmä
Tarkastelun kohteena olevan verkkokurssin tehtävänä oli valmentaa lähetystyöhön lähtevien perheiden lasten opettajiksi lähteneitä opettajia kohtamaan ja opettamaan lähetyslapsia näille vieraassa kulttuurissa. Kurssin avulla haluttiin auttaa opettajaa tiedostamaan niitä haasteita, joita vieras kulttuuri ja elämän-muutokset tuovat mukanaan opetukseen.
Aikaisempina vuosina koulutus toteutettiin lähiopetuksena Dallasissa, Texasissa Yhdysvalloissa, mutta koska läheskään kaikilla opettajilla ei ole mahdollisuutta matkustaa sinne saakka koulutukseen, järjestettiin koulutus vuonna 2012 ensimmäistä kertaa verkkokurssina, jonka pilottikurssi arviointini kohteena oleva verkkokurssi oli. Taustaorganisaationa toimi SIL eli Summer Institute of Linguistics.
Verkkokurssin kehittäjille oli tärkeää saada palautetta siitä, miten kurssi vastasi eri puolilta tulevien opettajien tarpeita. Kurssin vetäjät pelkäsivät liiallisen amerikkalaisuuden näkymistä kurssissa ja siksi he pyysivät pohjoismaalaista edustajaa tarkastelemaan verkkokurssia heidän näkökulmastaan. Myös muista maanosista on pyydetty evaluointia.
Kurssin pääteemana olivat kolmannen kulttuurin lapsiin liittyvät asiat; lapset kriisissä, lähetyslasten valmistelu muutokseen, eläminen eri kulttuureissa, opettaminen vieraassa maassa, kulttuuriset erot lähetyslasten opetuksessa, uskon, kulttuurin ja akateemisten taitojen yhdistäminen sekä lähetyslasten kasvatuksen periaatteiden selkiyttäminen.
Kurssin jälkeen opettajalla tuli olla valmiudet arvioida omaa opetustaan näiden kysymysten valossa ja pystyä myös käsittelemään mahdollisia ongelmakohtia opetuksen tuoman tiedon valossa. Kurssin arvioijan tehtävä oli tuoda esille kurssin mahdolliset heikkoudet siinä, miten kohdata eri kulttuureista tulevat opettajat ja tuoda nämä ongelmakohdat kurssin kehittäjien tietoisuuteen.
Aikaisempina vuosina koulutus toteutettiin lähiopetuksena Dallasissa, Texasissa Yhdysvalloissa, mutta koska läheskään kaikilla opettajilla ei ole mahdollisuutta matkustaa sinne saakka koulutukseen, järjestettiin koulutus vuonna 2012 ensimmäistä kertaa verkkokurssina, jonka pilottikurssi arviointini kohteena oleva verkkokurssi oli. Taustaorganisaationa toimi SIL eli Summer Institute of Linguistics.
Verkkokurssin kehittäjille oli tärkeää saada palautetta siitä, miten kurssi vastasi eri puolilta tulevien opettajien tarpeita. Kurssin vetäjät pelkäsivät liiallisen amerikkalaisuuden näkymistä kurssissa ja siksi he pyysivät pohjoismaalaista edustajaa tarkastelemaan verkkokurssia heidän näkökulmastaan. Myös muista maanosista on pyydetty evaluointia.
Kurssin pääteemana olivat kolmannen kulttuurin lapsiin liittyvät asiat; lapset kriisissä, lähetyslasten valmistelu muutokseen, eläminen eri kulttuureissa, opettaminen vieraassa maassa, kulttuuriset erot lähetyslasten opetuksessa, uskon, kulttuurin ja akateemisten taitojen yhdistäminen sekä lähetyslasten kasvatuksen periaatteiden selkiyttäminen.
Kurssin jälkeen opettajalla tuli olla valmiudet arvioida omaa opetustaan näiden kysymysten valossa ja pystyä myös käsittelemään mahdollisia ongelmakohtia opetuksen tuoman tiedon valossa. Kurssin arvioijan tehtävä oli tuoda esille kurssin mahdolliset heikkoudet siinä, miten kohdata eri kulttuureista tulevat opettajat ja tuoda nämä ongelmakohdat kurssin kehittäjien tietoisuuteen.