Verkkokauppa-alustojen vertailu Figlia Oy:lle
Willala, Annika (2021)
Willala, Annika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102262705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102262705
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Figlia Oy:lle. Työn keskeisenä tavoitteena oli tehdä toimeksiantajayritykselle vertailu erilaisista verkkokauppa-alustoista suunnitteilla olevaa verkkokauppaa varten. Toisena tavoitteena oli tutkia asiakaskokemusta ja sen merkitystä verkkokaupassa.
Opinnäytetyö koostuu teoria- ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa perehdyttiin yleisesti verkkokauppaan Suomessa sekä sen merkitykseen nykypäivän liiketoiminnassa. Lisäksi tutkittiin asiakaskokemusta, keskittyen seikkoihin, jotka vaikuttavat asiakaskokemukseen verkossa. Tavoitteena oli selvittää miten pienyritys voi tehdä verkkokaupan asiakaskokemuksesta kilpailuvaltin.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa tehtiin vertailu kolmesta eri verkkokauppa-alustasta toimeksiantajan tarpeisiin nojaten. Vertailuun valikoituivat WooCommerce, MyCashFlow sekä pienyrittäjille suunnattu Holvi. Näihin päädyttiin yrittäjän kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta. Tavoitteena oli muodostaa mahdollisimman laaja käsitys erilaisista verkkokauppa-alustoista ja niiden käytettävyydestä pienyrittäjän näkökulmasta.
Työn tuloksena saatiin kattava vertailu valituista verkkokauppa-alustoista, niiden ominaisuuksista sekä sopivuudesta juuri Figlia Oy:n tarkoitukseen. Tuloksiin peilaten pystyttiin suosittelemaan MyCashFlow’ta toimeksiantajan verkkokauppaan valittavaksi alustaksi.
Opinnäytetyö koostuu teoria- ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa perehdyttiin yleisesti verkkokauppaan Suomessa sekä sen merkitykseen nykypäivän liiketoiminnassa. Lisäksi tutkittiin asiakaskokemusta, keskittyen seikkoihin, jotka vaikuttavat asiakaskokemukseen verkossa. Tavoitteena oli selvittää miten pienyritys voi tehdä verkkokaupan asiakaskokemuksesta kilpailuvaltin.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa tehtiin vertailu kolmesta eri verkkokauppa-alustasta toimeksiantajan tarpeisiin nojaten. Vertailuun valikoituivat WooCommerce, MyCashFlow sekä pienyrittäjille suunnattu Holvi. Näihin päädyttiin yrittäjän kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta. Tavoitteena oli muodostaa mahdollisimman laaja käsitys erilaisista verkkokauppa-alustoista ja niiden käytettävyydestä pienyrittäjän näkökulmasta.
Työn tuloksena saatiin kattava vertailu valituista verkkokauppa-alustoista, niiden ominaisuuksista sekä sopivuudesta juuri Figlia Oy:n tarkoitukseen. Tuloksiin peilaten pystyttiin suosittelemaan MyCashFlow’ta toimeksiantajan verkkokauppaan valittavaksi alustaksi.