Suomen Partiolaisten markkinointi- ja viestintäpalveluiden kehittäminen lippukunnille
Mäntyneva, Roosa (2021)
Mäntyneva, Roosa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102262732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102262732
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Suomen Partiolaisten lippukunnille tarjoamien markkinointi- ja viestintäpalveluiden nykytilaa sekä niiden kehittämistä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Suomen Partiolaiset. Työn teoria painottuu markkinointiin ja viestintään, joita tarkastellaan nonprofit-organisaatioiden näkökulmasta. Esille on nostettu keskeisiä markkinoinnin ja viestinnän käsitteitä sekä niille sopivia uusia trendejä, kuten kestävää markkinointia ja voittavaa viestintää.
Opinnäytetyö rakentuu Suomen Partiolaisten jäsenistölle toteutetun kyselytutkimuksen ympärille. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta, jonka avulla kartoitettiin markkinointi- ja viestintäpalveluiden nykytila. Kysely toteutettiin Webropolilla joulukuussa 2020 ja siihen vastasi 110 henkilöä. Kyselytutkimuksen vastauksia tarkasteltiin SWOT-analyysin avulla. Esiin nostettiin siis vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia sekä uhkia.
Kyselytutkimuksen vastausten perusteella voidaan todeta, että tarjottaviin markkinointi- ja viestintäpalveluihin ollaan pääasiassa tyytyväisiä. Kehitettävää löytyy kouluttamisesta, palveluiden laajemmasta tiedottamisesta sekä materiaalien päivittämisestä. Kyselytutkimuksen vastausten ja tämän opinnäytetyön avulla toimeksiantaja pystyy kehittämään tarjoamiaan palveluita sekä lisäämään lippukuntien tarvitsemaa tukea.
Opinnäytetyö rakentuu Suomen Partiolaisten jäsenistölle toteutetun kyselytutkimuksen ympärille. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta, jonka avulla kartoitettiin markkinointi- ja viestintäpalveluiden nykytila. Kysely toteutettiin Webropolilla joulukuussa 2020 ja siihen vastasi 110 henkilöä. Kyselytutkimuksen vastauksia tarkasteltiin SWOT-analyysin avulla. Esiin nostettiin siis vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia sekä uhkia.
Kyselytutkimuksen vastausten perusteella voidaan todeta, että tarjottaviin markkinointi- ja viestintäpalveluihin ollaan pääasiassa tyytyväisiä. Kehitettävää löytyy kouluttamisesta, palveluiden laajemmasta tiedottamisesta sekä materiaalien päivittämisestä. Kyselytutkimuksen vastausten ja tämän opinnäytetyön avulla toimeksiantaja pystyy kehittämään tarjoamiaan palveluita sekä lisäämään lippukuntien tarvitsemaa tukea.