Lähiruokaa laineilla : lähituotteiden käyttö Ravintolalaiva Cindyllä
Salin, Anna (2012)
Salin, Anna
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158194
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee lähiruuan käyttöä yleisesti ja turkulaisessa pk-yrityksessä, ravintolalaiva Cindyssä. Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla lähiruuan käytön haasteita ja etuja sekä tarkastella lähiruokaa eettiseltä ja ekologiselta kannalta. Keskeisinä näkökulmina työssä on lähiruoan käyttö ravintolassa, lähiruoan tuotanto sekä lähiruoan kysyntä.
Työssä hyödynnettiin tapaustutkimusta aineiston keräämisessä. Aineistoa kerättiin Ravintolalaiva Cindyyn lähiruokaa toimittaville tuottajille lähetetyillä sähköposteilla. Kyselyyn vastasivat kaikki haastatteluihin valitut tuottajat. Haastattelin työhöni vielä Ravintolalaiva Cindyn keittiöpäällikköä Pasi Kurosta.
Haastattelun tulokset osoittavat, että lähiruoka on ollut jo muutaman vuoden nouseva trendi. Tuottajien mukaan kysyntää on poikkeuksetta enemmän kuin tarjontaa. Lähiruoan tuottajien asiakaskunta koostuu pääasiassa ravintoloista sekä lähiruokakaupoista sekä lähiruokapiireistä.
Lähiruoan menestymisen kannalta tulevaisuudessa tärkeitä ovat poliittiset päätökset ruoan tuotantoa ja kestävää kehitystä koskien. Lähituotteiden valttina energian hinnan noustessa ovat lyhyet toimitusmatkat ja maatilojen omavaraisuus. Biokaasu on pysyvä ja kestävä markkinaetu fossiilisten polttoaineiden sijaan. Tehokas energiatuotanto vaikuttaa lisäksi positiivisesti asiakkaan mielikuvaan yrityksestä.
Tuottajien, kauppojen ja kuluttajien yhteispelin puuttuminen vaikuttaa suuresti lähiruoan saatavuuteen. Yhteistyötä lisäämällä tehostettaisiin lähituottajien tuotantoa ja tuotteiden saatavuutta. Lisäksi lähiruoan määritelmää selkeyttämällä tehtäisiin lähituottajien markkinoinnista tehokkaampaa.
Työssä hyödynnettiin tapaustutkimusta aineiston keräämisessä. Aineistoa kerättiin Ravintolalaiva Cindyyn lähiruokaa toimittaville tuottajille lähetetyillä sähköposteilla. Kyselyyn vastasivat kaikki haastatteluihin valitut tuottajat. Haastattelin työhöni vielä Ravintolalaiva Cindyn keittiöpäällikköä Pasi Kurosta.
Haastattelun tulokset osoittavat, että lähiruoka on ollut jo muutaman vuoden nouseva trendi. Tuottajien mukaan kysyntää on poikkeuksetta enemmän kuin tarjontaa. Lähiruoan tuottajien asiakaskunta koostuu pääasiassa ravintoloista sekä lähiruokakaupoista sekä lähiruokapiireistä.
Lähiruoan menestymisen kannalta tulevaisuudessa tärkeitä ovat poliittiset päätökset ruoan tuotantoa ja kestävää kehitystä koskien. Lähituotteiden valttina energian hinnan noustessa ovat lyhyet toimitusmatkat ja maatilojen omavaraisuus. Biokaasu on pysyvä ja kestävä markkinaetu fossiilisten polttoaineiden sijaan. Tehokas energiatuotanto vaikuttaa lisäksi positiivisesti asiakkaan mielikuvaan yrityksestä.
Tuottajien, kauppojen ja kuluttajien yhteispelin puuttuminen vaikuttaa suuresti lähiruoan saatavuuteen. Yhteistyötä lisäämällä tehostettaisiin lähituottajien tuotantoa ja tuotteiden saatavuutta. Lisäksi lähiruoan määritelmää selkeyttämällä tehtäisiin lähituottajien markkinoinnista tehokkaampaa.