Jazzarrangering utgående från en transkription : om processen att skriva ett arrangemang med en komplett transkription av en jazzinspelning som grund
Gull, Christian (2011)
Gull, Christian
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103183344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103183344
Tiivistelmä
Syftet med examensarbetet var att undersöka arbetsprocessen att skriva ett jazzarrangemang med en komplett transkription av en befintlig jazzinspelning som grund. Det praktiska arbetet består av att transkribera Herbie Hancocks inspelning av sin egen komposition ”Little One”, att arrangera Mark Knopflers ”Brothers In Arms” för en jazzensemble med rytmsektion och fyrstämmig blåssektion med material hämtat från den nämnda transkriptionen och att göra en studioinspelning av arrangemanget. Det skriftliga arbetet innehåller presentation av nödvändig bakgrundsteori, redogörelser för de praktiska arbetsmomenten samt utvärdering och analys av det praktiska arbetet utgående från den gjorda studioinspelningen. The purpose of the thesis was to examine the process of writing a jazz arrangement based on a complete transcription of an existing jazz recording. The practical work includes transcribing Herbie Hancock’s recording of his own composition “Little One”, arranging Mark Knopfler’s “Brothers In Arms” for a jazz ensemble consisting of a rhythm section and a four-part horn section utilizing material from the previously mentioned transcription, and making a studio recording of the arrangement. The written part of the thesis deals with necessary background theory, describes the different stages of the practical work, and analyzes and evaluates the arrangement based on the studio recording.