Kuolevan asiakkaan hyvä hoito : Ohjekansio Väinönkadun palvelutalon henkilökunnalle
Arilehto, Milla; Marttinen, Juha; Pitkäranta, Liisa (2012)
Arilehto, Milla
Marttinen, Juha
Pitkäranta, Liisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158218
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä laadukas saattohoito on palveluasumisessa sekä tuottaa palveluasumisen henkilökunnalle ohjekansio, jossa käsitellään hyvää hoitoa koskevia näkökohtia ikääntyneen elämän loppuvaiheessa. Tavoitteena on, että tutkimustiedon avulla yksikössä voidaan kehittää hoitotyötä tarjoamalla palvelutalon työntekijöille informaatiota ja työvälineitä kuolevan asiakkaan hoitoon liittyvissä asioissa, sekä mahdollistaa tutkimustiedon hyödyntäminen yksikössä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Jyväskylän vanhus- ja vammaispalveluihin kuuluva Väinönkadun palvelukeskus. Kuolevan asiakkaan hyvä hoito –ohjekansio on tarkoitettu palvelukeskuksen hoitotyöntekijöiden käyttöön. Ohjekansio on toteutettu Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijoiden opinnäytetyönä. Ennen varsinaisen ohjekansion koostamista selvitettiin kirjallisuuden ja asiantuntijahaastatteluiden avulla millaista on kuolevan asiakkaan hyvä hoito sekä minkälaisia haasteita kuolemaan liittyy. Lisäksi selvitettiin mitkä lait ja suositukset ohjaavat saattohoidon toteuttamista. Tiedonkeruu tapahtui kirjallisuuden ja asiantuntijahaastatteluiden avulla. Ohjekansiossa käsiteltiin aihekokonaisuuksia, jotka nousivat esille näistä suosituksista, laeista ja asiantuntijahaastatteluista.
Opinnäytetyössä käsitellyt juridiset säädökset, eettiset ohjeet ja saattohoitosuositukset sisälsivät vastaavia asioita, kuin mitä asiantuntijahaastatteluista nousi esille. Saattohoitosuosituksissa korostettiin asiakkaan kanssa käytävän hoitoneuvottelun sekä saattohoitopäätöksen teon merkitystä. Niin suosituksissa kuin asiantuntijahaastatteluissakin hyvän saattohoidon edellytykseksi nousi hyvä ja aktiivinen oireenmukainen hoito. Oireenmukaisen hoidon lisäksi henkisten ja hengellisten tarpeiden huomioiminen on avainasemassa laadukasta saattohoitoa toteutettaessa. Asiakkaiden itsemääräämisoikeus nousee esille suosituksissa sekä laissa, hoitotahdon määrittäminen parantaa asiakkaan itsemääräämisoikeutta. Omaiset tulee nähdä saattohoidossa voimavarana. Hoitohenkilökunnan osaaminen, kokemus ja hyvä työkulttuuri koetaan tärkeinä jaksamisen kannalta.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Jyväskylän vanhus- ja vammaispalveluihin kuuluva Väinönkadun palvelukeskus. Kuolevan asiakkaan hyvä hoito –ohjekansio on tarkoitettu palvelukeskuksen hoitotyöntekijöiden käyttöön. Ohjekansio on toteutettu Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijoiden opinnäytetyönä. Ennen varsinaisen ohjekansion koostamista selvitettiin kirjallisuuden ja asiantuntijahaastatteluiden avulla millaista on kuolevan asiakkaan hyvä hoito sekä minkälaisia haasteita kuolemaan liittyy. Lisäksi selvitettiin mitkä lait ja suositukset ohjaavat saattohoidon toteuttamista. Tiedonkeruu tapahtui kirjallisuuden ja asiantuntijahaastatteluiden avulla. Ohjekansiossa käsiteltiin aihekokonaisuuksia, jotka nousivat esille näistä suosituksista, laeista ja asiantuntijahaastatteluista.
Opinnäytetyössä käsitellyt juridiset säädökset, eettiset ohjeet ja saattohoitosuositukset sisälsivät vastaavia asioita, kuin mitä asiantuntijahaastatteluista nousi esille. Saattohoitosuosituksissa korostettiin asiakkaan kanssa käytävän hoitoneuvottelun sekä saattohoitopäätöksen teon merkitystä. Niin suosituksissa kuin asiantuntijahaastatteluissakin hyvän saattohoidon edellytykseksi nousi hyvä ja aktiivinen oireenmukainen hoito. Oireenmukaisen hoidon lisäksi henkisten ja hengellisten tarpeiden huomioiminen on avainasemassa laadukasta saattohoitoa toteutettaessa. Asiakkaiden itsemääräämisoikeus nousee esille suosituksissa sekä laissa, hoitotahdon määrittäminen parantaa asiakkaan itsemääräämisoikeutta. Omaiset tulee nähdä saattohoidossa voimavarana. Hoitohenkilökunnan osaaminen, kokemus ja hyvä työkulttuuri koetaan tärkeinä jaksamisen kannalta.