Opettajan toimintamalli koulutuksen, tutkimuksen ja innovoinnin yhdistämiseen
Laine, Kari (2012)
Laine, Kari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148144
Tiivistelmä
Tässä työssä kehitettiin malli ammattikorkeakoulun opettajan työotteelle, jossa yhdistyy tutkimus, innovointi ja koulutus. Työssä selviteltiin aluksi globalisaation ja kilpailun aiheuttamia korkeakoulutuksen muutoksia, avointa innovaatiota ja innovaatiojohtamisen teoriaa. Näistä siirryttiin eri prosessien malleihin. Kuvattuja malleja olivat konstruktiivinen tutkimusprosessi, tutkiva kehittäminen, innovaatioprosessi ja tutkiva oppiminen. Lisäksi tarkasteltiin opettajan roolia tutkivassa oppimisessa ja uutta opettajuutta yleisemmin. Yhteenvetona mallien ja niistä nousevien opettajan työn uusien vaatimusten pohjalta esitetään malli opettajan työotteelle, jossa yhdistyy tutkiminen innovointi ja koulutus. Lopuksi analysoidaan prosessia ja tarkastellaan tulosten käytettävyyttä ja jatkotutkimuskohteita.
Tulokseksi saatiin kymmenen kohdan malli opettajan työotteelle. Mallia voidaan käyttää opettajan työotteen kehittämiseen kun halutaan yhdistää tutkiva oppiminen, tutkiminen, kehittäminen ja innovointi. Mallintaminen auttaa tekemään prosesseista toistettavia, kehittämään niitä ja vertaamaan omaa toimintaa muiden toimintaan. Tämä auttaa muita hyödyntämään samoja menetelmiä ja saamaan kehittävää palautetta asiasta kiin-nostuneilta mallin kehittämiseksi edelleen.
Tulokseksi saatiin kymmenen kohdan malli opettajan työotteelle. Mallia voidaan käyttää opettajan työotteen kehittämiseen kun halutaan yhdistää tutkiva oppiminen, tutkiminen, kehittäminen ja innovointi. Mallintaminen auttaa tekemään prosesseista toistettavia, kehittämään niitä ja vertaamaan omaa toimintaa muiden toimintaan. Tämä auttaa muita hyödyntämään samoja menetelmiä ja saamaan kehittävää palautetta asiasta kiin-nostuneilta mallin kehittämiseksi edelleen.