Musiikkivideon suunnittelu, käsikirjoitus ja kuvaaminen
Leppinen, Toni (2009)
Leppinen, Toni
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909294714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909294714
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa musiikkivideon käsikirjoitus Fireheart-nimisen gospel-yhtyeen Muistikuvia-nimiseen musiikkikappaleeseen painottaen semioottista merkitysten luomista. Työn teoriaosuudessa käsitellään yleisesti musiikkivideoteollisuutta, semiotiikan eli yleisen merkkiopin keskeisiä käsitteitä sekä perehdytään video-ohjelman suunnittelemisen, käsikirjoittamisen ja kuvaamisen eri osa-alueisiin. Lopuksi analysoidaan Muistikuvia-videon käsikirjoitusprosessia sekä käsikirjoituksen sisältöä semiotiikkaan kuuluvien Barthesin koodien avulla.
Musiikkivideoiden kehityksen pohjalla on jo 1900-luvun alussa kehittynyt audiovisuaalisuus: äänen ja kuvan yhdistäminen. 1960-luvulla ihmisten korostunut kuvatietoisuus sekä populaarimusiikin ja avantgardistisen videotaiteen yhdistyminen loivat edellytykset musiikkivideoilmiön läpimurrolle. Musiikkivideoteollisuus alkoi 1970-luvun lopussa Queen-yhtyeen Bohemian Rhapsody -videon osoitettua musiikkivideon kaupallisen potentiaalin ja varsinainen musiikkivideoiden aikakausi alkoi Music Televisionin lanseeraamisen myötä vuonna 1981. Musiikkivideot ovat osittain rajoja rikkovia kulttuurisesta perinnöstä ammentavia taideteoksia, osittain artistia markkinoivia mainoksia. Nykyinen kehittynyt tekniikka mahdollistaa musiikkivideoiden laajan, nopean ja helpon tuotannon myös aloittelijoille.
Muistikuvia-videon käsikirjoitusprosessin aikana syntyi synopsis, treatment, kohtausluettelo, varsinainen käsikirjoitus sekä yksityiskohtainen kuvakäsikirjoitus. Kirjoitusprosessissa otettiin huomioon Fireheartin musiikillisen toiminnan uskonnollinen tarkoitus, jota pyrittiin tuomaan esiin käsikirjoituksessa semioottisia merkityksiä luomalla. Lopputuloksena syntyi 28 kohtausta sisältävä käsikirjoitus, jonka pohjalta musiikkivideon kuvaukset pystyttiin aloittamaan.
Musiikkivideoiden kehityksen pohjalla on jo 1900-luvun alussa kehittynyt audiovisuaalisuus: äänen ja kuvan yhdistäminen. 1960-luvulla ihmisten korostunut kuvatietoisuus sekä populaarimusiikin ja avantgardistisen videotaiteen yhdistyminen loivat edellytykset musiikkivideoilmiön läpimurrolle. Musiikkivideoteollisuus alkoi 1970-luvun lopussa Queen-yhtyeen Bohemian Rhapsody -videon osoitettua musiikkivideon kaupallisen potentiaalin ja varsinainen musiikkivideoiden aikakausi alkoi Music Televisionin lanseeraamisen myötä vuonna 1981. Musiikkivideot ovat osittain rajoja rikkovia kulttuurisesta perinnöstä ammentavia taideteoksia, osittain artistia markkinoivia mainoksia. Nykyinen kehittynyt tekniikka mahdollistaa musiikkivideoiden laajan, nopean ja helpon tuotannon myös aloittelijoille.
Muistikuvia-videon käsikirjoitusprosessin aikana syntyi synopsis, treatment, kohtausluettelo, varsinainen käsikirjoitus sekä yksityiskohtainen kuvakäsikirjoitus. Kirjoitusprosessissa otettiin huomioon Fireheartin musiikillisen toiminnan uskonnollinen tarkoitus, jota pyrittiin tuomaan esiin käsikirjoituksessa semioottisia merkityksiä luomalla. Lopputuloksena syntyi 28 kohtausta sisältävä käsikirjoitus, jonka pohjalta musiikkivideon kuvaukset pystyttiin aloittamaan.