Kuoleman tuomari - Management takataskussa : Etnografinen tapaustutkimus kulttuurisista toimintamuodoista ja ajattelutavoista bändikulttuurissa
Pihlaja, Markku (2012)
Pihlaja, Markku
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046391
Tiivistelmä
Bändikulttuuri sisältää laajalti erilaisia luuloon tai olettamukseen perustuvia uskomuksia. Tutkimus avaa näkökulmaa bänditoimintaan sisältyviin kulttuurisiin toimintamuotoihin ja ajattelutapoihin. Tarkastelen jäsenten yhteisiä ja eriäviäkin näkemyksiä elämänasenteesta sekä näkemyksistä elettävää maailmaa koh-taan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Työ on etnografinen tapaustutkimus, jossa tutkimuskohteena on ”Demonic Death Judge” -yhtye. Tutkimusmateriaali perustuu bändin keskinäisiin dialogeihin, joita kent-tätyön aikana tallensin ja analysoin. Analyysi perustuu kehysanalyyttiseen lähestymistapaan.
Bändin kulttuurinen identifiointi näyttäytyy ryhmäidentiteetin vahvistumisena sekä sen ylläpitämisenä. Tämä tuottaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja toimii voimaannuttavana elementtinä. Bänditoiminnassa identiteettiä rakennetaan ryhmätoiminnan lisäksi myös ulkoisilla symboleilla sekä merkityskartoilla, jotka edelleen muokkaavat sosiaalista identiteettiä. Bändikulttuuri on siis identiteettiä tuottavaa toimintaa.
Bändikulttuuri sisältää vahvoja maskuliinisuuden piirteitä ja ominaisuuksia. Huumori toimii yhteisenä koodikielenä, muodostaen turvallisen muodon vuorovaikutukselle, jonka kenttänä bändikulttuuri on erinomainen esimerkki.
Tämä näyttäytyy mm. aggressiivisena kielenkäyttönä, impulsiivisuutena sekä verbaalina taisteluna ja nokitteluna.
Bänditoiminnan pyörittäminen vaatii näkökykyä hahmottaa kokonaisuuksia ja musiikkibisneksen tuo-tannollinen kaari.
On merkittävää omata kyky luoda verkostoja, hankkia yhteistyökumppaneita, hoitaa omat velvollisuudet ja vaatia sitä myös muilta.
Työn tapausluonteisuus mahdollistaa tulosten jonkinasteisen siirrettävyyden vastaavan kaltaista sosiokulttuurista merkitystä sisältäviin tapauksiin.
Työ on etnografinen tapaustutkimus, jossa tutkimuskohteena on ”Demonic Death Judge” -yhtye. Tutkimusmateriaali perustuu bändin keskinäisiin dialogeihin, joita kent-tätyön aikana tallensin ja analysoin. Analyysi perustuu kehysanalyyttiseen lähestymistapaan.
Bändin kulttuurinen identifiointi näyttäytyy ryhmäidentiteetin vahvistumisena sekä sen ylläpitämisenä. Tämä tuottaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja toimii voimaannuttavana elementtinä. Bänditoiminnassa identiteettiä rakennetaan ryhmätoiminnan lisäksi myös ulkoisilla symboleilla sekä merkityskartoilla, jotka edelleen muokkaavat sosiaalista identiteettiä. Bändikulttuuri on siis identiteettiä tuottavaa toimintaa.
Bändikulttuuri sisältää vahvoja maskuliinisuuden piirteitä ja ominaisuuksia. Huumori toimii yhteisenä koodikielenä, muodostaen turvallisen muodon vuorovaikutukselle, jonka kenttänä bändikulttuuri on erinomainen esimerkki.
Tämä näyttäytyy mm. aggressiivisena kielenkäyttönä, impulsiivisuutena sekä verbaalina taisteluna ja nokitteluna.
Bänditoiminnan pyörittäminen vaatii näkökykyä hahmottaa kokonaisuuksia ja musiikkibisneksen tuo-tannollinen kaari.
On merkittävää omata kyky luoda verkostoja, hankkia yhteistyökumppaneita, hoitaa omat velvollisuudet ja vaatia sitä myös muilta.
Työn tapausluonteisuus mahdollistaa tulosten jonkinasteisen siirrettävyyden vastaavan kaltaista sosiokulttuurista merkitystä sisältäviin tapauksiin.