Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Olipa kerran... : Osallistava nukketeatterimenetelmä päiväkoti-ikäisten lasten ohjaajille

Menzel-Lahtinen, Katja (2012)

 
Avaa tiedosto
Katja_Menzel-Lahtinen.pdf (567.0Kt)
Lataukset: 


Menzel-Lahtinen, Katja
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168493
Tiivistelmä
Opinnäytetyön keskeisenä kysymyksenä oli selvittää, onko mahdollista osallistaa lapsia nukketeatteriesitykseen. Opinnäytetyössä kehitettiin menetelmä,joka mahdollistaa yleisön osallistamisen monipuolisesti ja kaikilla aisteilla.
Menetelmän toimivuuden tutkimiseksi suunniteltiin kolmen esittäjän nukketeatteriryhmänä esimerkkiesitys päiväkoti-ikäisille lapsille. Menetelmästä kiinnostui Lahden Rudolf Steiner -päiväkoti, joka toimi tässä opinnäytetyössä myös toimeksiantajana.

Menetelmän ja esimerkkiesityksen suunnittelua varten perehdyttiin päiväkotiikäisen eli 3–7-vuotiaan lapsen kehitysvaiheeseen ja toimintavalmiuksiin. Myös toimeksiantajan toimintasuunnitelmaan kuuluva steinerpedagoginenihmiskuva otettiin esimerkkiesityksen suunnittelussa huomioon. Tärkeänä asiana nousi opinnäytetyön tekijälle myös nukketeatteriesityksen tarinavalinta.Varsinkin vanhojen kansansatujen merkitys lapsen tunnekehitykselle nostettiin tässä tutkimuksessa esille.

Kolme esimerkkiesitystä päiväkodissa videoitiin, ja henkilökunnalle jaettiin palautelomake. Kerätty tutkimusaineisto koostui tutkimuksen tekijän, esitysryhmän ja henkilökunnan havainnoista ja mielipiteistä. Opinnäytetyön tarkoitus oli testata menetelmän toimivuutta, mutta myös toimia henkilökunnalle innostavana esimerkkinä ja idealähteenä. Esitykset olivat menestys ja osoittivat menetelmän olevan käyttökelpoinen ja innostava. Sekä päiväkodin henkilökunta että erityisesti esittäjät saivat intoa toteuttaa vastaavia esityksiä tulevaisuudessakin, lisäämään osallistamisen mahdollisuuksia ja esiintymään myös erityisryhmille kuten kehitysvammaisille lapsille.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste