ETIIKAN SOVELTAMINEN KAUNEUDENHOIDON ASIAKASPALVELU- JA MYYNTITYÖSSÄ
Tarvainen, Seija Maria (2008)
Tarvainen, Seija Maria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910074831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910074831
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on aineisto- ja kirjallisuustutkimus etiikasta, jota käytännössä sovelletaan hius- ja kauneudenhoitoalan yrityksissä erikoisesti Suomessa ja muualla Euroopan unionin alueella.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää liike-elämän etiikkaa käsittelevän kirjallisuuden ja aineiston avulla, miten käytännössä liike-etiikkaa sovelletaan kauneudenhoito- ja hiusalojen yrityksissä asiakaspalvelu- ja myyntityössä ja mitä ongelmia löytyy ja kuinka niitä voisi ratkaista. Kun tarkastelee informaalisia diskursseja sekä mielipiteitä, voi hahmottaa eettisen ilmaston nykytilaa ja onko olemassa yhtenäistä eettistä koodistoa yrityksissä.
Opinnäytetyön tutkimusaineistona on artikkeleita sekä internet-julkaisuja, joista löytyy erilaisia valikoimia kertomuksia, miten etiikkaa sovelletaan käytännön liiketyössä ja myynnissä. Myös kaksi nimettömänä pysyttelevää henkilöä on antanut eräästä kauneudenhoitoalan tukkuliikkeestä vastauksensa liittyen eettiseen koodistoon ja vuorovaikutukseen työpaikallaan.
Monet mielipiteet asiakaspalvelusta heijastivat pohdintaa, mitä kauneudenhoito- ja hiusalalla käydään asiakaspalvelun etiikasta. Etiikan merkitys on korostumassa ympäristö- ja terveysarvojen sekä kansainvälistymisen lisääntymisen myötä. Kauneudenhoito- ja hiusalan organisaatiot ovat taloudellisia ja oppivia organisaatioita, jotka ovat heränneet kantamaan vastuuta liike-elämän etiikasta monella tasolla.
Etiikasta keskustellaan ja siitä on tullut myyntiargumentti sekä imagon kohottaja niin toimijoiden kuin toiminnan kohteiden kohdalla. Keskusteluissa yhteisinä aiheina ovat ympäristön- ja ilmastonsuojelu, kierrätys ja kestävä kehitys, raaka-aineiden alkuperä ja puhtaus, eläinkokeet, globalisaatio, taloudellisuus ja työvoiman sekä asiakkaiden tarpeiden täyttäminen. Eettisiä koodistoja asettavat ja julkaisevat yleensä valtaa pitävät tahot. Ratkaisu ongelmiin olisi harmonisoida EU:n alueelle hius- ja kauneudenhoitoalojen eettinen koodisto ja toimeenpano yhtenäiseksi käytännöksi. Tässä tarvittaisiin strategista suunnittelua ja yhteistoimintaa eri sidosryhmien välillä sekä muutosvalmiutta. Päämääränä kauneudenhoito- ja hiusaloilla on hyvinvointi ja hyvä elämä ja eettisen koodiston yhtenäistäminen olisi tulevaisuuden kehityshaaste.
Opinnäytetyön tulosten perusteella yritykset ja toimijat alalla voivat saada lisää työkaluja kehittää yhteistyössä eettistä koodistoa edelleen. Opinnäytetyössä tarkastellut asiat ovat suuntaa-antavia ajatuksia eettisestä koodistosta maassamme ja mitä kehittämistarpeita voisi vielä löytyä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää liike-elämän etiikkaa käsittelevän kirjallisuuden ja aineiston avulla, miten käytännössä liike-etiikkaa sovelletaan kauneudenhoito- ja hiusalojen yrityksissä asiakaspalvelu- ja myyntityössä ja mitä ongelmia löytyy ja kuinka niitä voisi ratkaista. Kun tarkastelee informaalisia diskursseja sekä mielipiteitä, voi hahmottaa eettisen ilmaston nykytilaa ja onko olemassa yhtenäistä eettistä koodistoa yrityksissä.
Opinnäytetyön tutkimusaineistona on artikkeleita sekä internet-julkaisuja, joista löytyy erilaisia valikoimia kertomuksia, miten etiikkaa sovelletaan käytännön liiketyössä ja myynnissä. Myös kaksi nimettömänä pysyttelevää henkilöä on antanut eräästä kauneudenhoitoalan tukkuliikkeestä vastauksensa liittyen eettiseen koodistoon ja vuorovaikutukseen työpaikallaan.
Monet mielipiteet asiakaspalvelusta heijastivat pohdintaa, mitä kauneudenhoito- ja hiusalalla käydään asiakaspalvelun etiikasta. Etiikan merkitys on korostumassa ympäristö- ja terveysarvojen sekä kansainvälistymisen lisääntymisen myötä. Kauneudenhoito- ja hiusalan organisaatiot ovat taloudellisia ja oppivia organisaatioita, jotka ovat heränneet kantamaan vastuuta liike-elämän etiikasta monella tasolla.
Etiikasta keskustellaan ja siitä on tullut myyntiargumentti sekä imagon kohottaja niin toimijoiden kuin toiminnan kohteiden kohdalla. Keskusteluissa yhteisinä aiheina ovat ympäristön- ja ilmastonsuojelu, kierrätys ja kestävä kehitys, raaka-aineiden alkuperä ja puhtaus, eläinkokeet, globalisaatio, taloudellisuus ja työvoiman sekä asiakkaiden tarpeiden täyttäminen. Eettisiä koodistoja asettavat ja julkaisevat yleensä valtaa pitävät tahot. Ratkaisu ongelmiin olisi harmonisoida EU:n alueelle hius- ja kauneudenhoitoalojen eettinen koodisto ja toimeenpano yhtenäiseksi käytännöksi. Tässä tarvittaisiin strategista suunnittelua ja yhteistoimintaa eri sidosryhmien välillä sekä muutosvalmiutta. Päämääränä kauneudenhoito- ja hiusaloilla on hyvinvointi ja hyvä elämä ja eettisen koodiston yhtenäistäminen olisi tulevaisuuden kehityshaaste.
Opinnäytetyön tulosten perusteella yritykset ja toimijat alalla voivat saada lisää työkaluja kehittää yhteistyössä eettistä koodistoa edelleen. Opinnäytetyössä tarkastellut asiat ovat suuntaa-antavia ajatuksia eettisestä koodistosta maassamme ja mitä kehittämistarpeita voisi vielä löytyä.