Metsäkaltevan joukkoliikenteen suunnittelu
Kinnunen, Tapio (2012)
Kinnunen, Tapio
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188730
Tiivistelmä
Työssä suunniteltiin Hyvinkään tulevan Metsäkaltevan kaupunginosan joukkoliikennettä. Työssä laskettiin alueen matkatuotoksia ja kustannuksia joukkoliikenteen näkökulmasta ja etsittiin nykyisen paikallisliikenteen linjaston puitteisiin sopivia vaihtoehtoja joukkoliikenteen järjestämiseksi. Työssä esitetään alueen kaavoitusta sekä joukkoliikenteen suunnittelun teoreettiset perusteet pääpiirteittäin. Metsäkaltevan keskustassa järjestetään asuntomessut vuoden 2013 kesällä, ja alustavasti tarkoituksena on saada joukkoliikenne toimimaan jo asuntomessujen jälkeiseksi ajaksi.
Työ tehtiin Hyvinkään kaupungin kunnallistekniikan liikennesuunnitteluyksikölle. Teoriaosuus tehtiin kirjallisuustutkimuksena ja suunnitteluosuus tutkimuksena, jossa hyödynnettiin teoriapohjaa sekä sidosryhmien näkemyksiä. Sidosryhmiin kuuluvat kunnallistekniikan liikenneinsinööri, paikallisliikenteen operaattori ja kaavoitusyksikkö. Työtä tehtiin lähinnä itsenäisesti, mutta työhön sisältyivät myös viikoittaiset suunnittelupalaverit liikenneinsinöörin kanssa ja kaksi yhteistyökokousta Hyvinkään Liikenteen tiloissa.
Lopputuloksena todetaan, että alueen rakentumisen alkuvaiheessa pieni asukasmäärä ei kanna omaa paikallisliikenteen linjaa, minkä vuoksi nykylinjaston Metsäkaltevaa lähinnä sijaitsevan linjan 4 venyttäminen alueelle on kannattavin ratkaisu. Työssä kuitenkin todetaan alueen kehittymisen ohjaavan voimakkaasti joukkoliikenteenkin kehittymistä, minkä vuoksi tarkkoja suosituksia ei anneta. Sen sijaan jatkotoimenpiteenä tulisi selvittää linjan 4 siirtämisen vaikutukset linjan nykykäyttäjille ja teettää heillä kysely muutoksista matkustamiseen. Tällöin voidaan paremmin arvioida linjan muuttamisen taloudellisia vaikutuksia.
Työ tehtiin Hyvinkään kaupungin kunnallistekniikan liikennesuunnitteluyksikölle. Teoriaosuus tehtiin kirjallisuustutkimuksena ja suunnitteluosuus tutkimuksena, jossa hyödynnettiin teoriapohjaa sekä sidosryhmien näkemyksiä. Sidosryhmiin kuuluvat kunnallistekniikan liikenneinsinööri, paikallisliikenteen operaattori ja kaavoitusyksikkö. Työtä tehtiin lähinnä itsenäisesti, mutta työhön sisältyivät myös viikoittaiset suunnittelupalaverit liikenneinsinöörin kanssa ja kaksi yhteistyökokousta Hyvinkään Liikenteen tiloissa.
Lopputuloksena todetaan, että alueen rakentumisen alkuvaiheessa pieni asukasmäärä ei kanna omaa paikallisliikenteen linjaa, minkä vuoksi nykylinjaston Metsäkaltevaa lähinnä sijaitsevan linjan 4 venyttäminen alueelle on kannattavin ratkaisu. Työssä kuitenkin todetaan alueen kehittymisen ohjaavan voimakkaasti joukkoliikenteenkin kehittymistä, minkä vuoksi tarkkoja suosituksia ei anneta. Sen sijaan jatkotoimenpiteenä tulisi selvittää linjan 4 siirtämisen vaikutukset linjan nykykäyttäjille ja teettää heillä kysely muutoksista matkustamiseen. Tällöin voidaan paremmin arvioida linjan muuttamisen taloudellisia vaikutuksia.