Osastonhoitajan työssä tarvittava osaaminen
Saloniemi, Marketta (2012)
Saloniemi, Marketta
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168619
Tiivistelmä
Turun yliopistollisen keskussairaalan (TYKS) uudistettu organisaatio aloittaa toimintansa vuonna 2013. Tällöin sairaalan toiminta järjestetään toimialueittain potilaslähtöisesti aiemman tuotantolähtöisen toiminnan järjestämisen sijaan. Toimialueita tulee olemaan kahdeksan. Organisaatiouudistuksen toiminnallisesta suunnittelusta ja kehittämisestä on vastannut T-Pro hanke.
Tämä kehittämisprojekti toteutettiin osana T-Pro hanketta liittyen osaamisen ja johtamisen kehittämiseen. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli tuottaa kuvaus TYKS:n osastonhoitajien työssä tarvittavasta perusosaamisesta, medisiinisellä toimialueella tarvittavasta erityisosaamisesta sekä osastonhoitajien työn tulevaisuuden osaamistarpeista.
Tutkimuksellinen osio toteutettiin Delfoi-menetelmää soveltaen. Aineisto kerättiin kolmivaiheisesti: teemahaastattelu (n=8), tietokonevälitteinen kysely (n=46) ja asiantuntijapaneelikeskustelu (n=7). Haastattelujen tiedonantajina oli medisiinisen toimialueen osastonhoitajia ja tietokonevälitteisen kyselyn tiedonantajina kaikki TYKS:n osastonhoitajat. Asiantuntijapaneelikeskustelussa oli osastonhoitaja-, ylihoitaja- ja lääkäriedustus medisiiniseltä toimialueelta. Haastatteluaineistot analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen ja tietokonevälitteisen kyselyn aineisto sekä tilastollisesti että sisällönanalyysiä käyttäen.
Kehitttämisprojektin tulokseksi muodostui TYKS:n osastonhoitajien yleinen osaamiskuvaus. Tulosten mukaan perus- ja erityisosaamisen jakauma osastonhoitajien työssä on samankaltainen toimialueesta riippumatta. Osaaminen jakautuu henkilöstöjohtamisen, toiminnan johtamisen, talouden hallinnan ja kehittämistoiminnan osaamisalueisiin. Tulevaisuuden osaamistarpeissa korostuivat viestintä-, tiedonhaku- ja verkosto-osaaminen sekä taloustietämys. Näiden lisäksi tärkeiksi esiin nousivat ikäjohtaminen ja monikulttuurisen työyhteisön johtaminen, muutosvalmentajana toimiminen, työyksikön vetovoimaisuuden lisäämisen osaaminen sekä rekrytointiosaaminen. Kehittämisprojektin tulokset ovat hyödynnettävissä osastonhoitajien osaamisen hallinnassa perehdytyksen ja täydennyskoulutuksen suunnittelussa, mentoroinnissa sekä rekrytoinnissa oikeanlaisen osaamisen tunnistamisessa.
Tämä kehittämisprojekti toteutettiin osana T-Pro hanketta liittyen osaamisen ja johtamisen kehittämiseen. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli tuottaa kuvaus TYKS:n osastonhoitajien työssä tarvittavasta perusosaamisesta, medisiinisellä toimialueella tarvittavasta erityisosaamisesta sekä osastonhoitajien työn tulevaisuuden osaamistarpeista.
Tutkimuksellinen osio toteutettiin Delfoi-menetelmää soveltaen. Aineisto kerättiin kolmivaiheisesti: teemahaastattelu (n=8), tietokonevälitteinen kysely (n=46) ja asiantuntijapaneelikeskustelu (n=7). Haastattelujen tiedonantajina oli medisiinisen toimialueen osastonhoitajia ja tietokonevälitteisen kyselyn tiedonantajina kaikki TYKS:n osastonhoitajat. Asiantuntijapaneelikeskustelussa oli osastonhoitaja-, ylihoitaja- ja lääkäriedustus medisiiniseltä toimialueelta. Haastatteluaineistot analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen ja tietokonevälitteisen kyselyn aineisto sekä tilastollisesti että sisällönanalyysiä käyttäen.
Kehitttämisprojektin tulokseksi muodostui TYKS:n osastonhoitajien yleinen osaamiskuvaus. Tulosten mukaan perus- ja erityisosaamisen jakauma osastonhoitajien työssä on samankaltainen toimialueesta riippumatta. Osaaminen jakautuu henkilöstöjohtamisen, toiminnan johtamisen, talouden hallinnan ja kehittämistoiminnan osaamisalueisiin. Tulevaisuuden osaamistarpeissa korostuivat viestintä-, tiedonhaku- ja verkosto-osaaminen sekä taloustietämys. Näiden lisäksi tärkeiksi esiin nousivat ikäjohtaminen ja monikulttuurisen työyhteisön johtaminen, muutosvalmentajana toimiminen, työyksikön vetovoimaisuuden lisäämisen osaaminen sekä rekrytointiosaaminen. Kehittämisprojektin tulokset ovat hyödynnettävissä osastonhoitajien osaamisen hallinnassa perehdytyksen ja täydennyskoulutuksen suunnittelussa, mentoroinnissa sekä rekrytoinnissa oikeanlaisen osaamisen tunnistamisessa.